EuroTrip 2018: Bordeaux

Info:
Perioada:  26.05 - 2.06.2018 (8 zile)
Dificultate:
     Putin somn daca vrei sa vezi cat mai mult din locatiile prin care ajungi.
     Exagerat de mult de mers pe jos.
     Cheltuieli ceva mai mari fata de o tura de weekend si mult mai multe pregatiri si "cercetare".
Cazare:
     Milano: Hotel La Pace
     Barcelona: Hostal Lesseps
     Bordeaux: Hotel du Parc
     Click pe link pentru 10% discount - Booking.com
Album Foto:  Bordeaux
Costuri aproximative:  770 EUR ~ 3.600 RON / persoana (zboruri, cazari, intrari, etc.)
Moneda:  EUR

Obiective (link catre site informativ):
Traseu:

Dupa Coasta de Azur si Paris, am ajuns pentru a treia oara in Franta, mai mult din considerente economice (zbor ieftin de retur in Bucuresti), decat din dorinta de a vedea un orasel despre care stiam doar ca are legatura cu productia de vin. Mare ne-a fost mirarea sa descoperim ca Bordeaux nu este doar un orasel cu vita de vie, ci este un super oras turistic ce ascunde multe surprize pe stradutele sale pavate cu istorie.

Primul contact cu "aroma turistica" a orasului a fost vita de vie plantata in micul aeroport, parca pentru a-ti confirma ca ai ajuns unde trebuie :))

De la aeroport poti lua autobuzul 1 pana in centru (cu el ne si intoarcem la aeroport), bilet achizitionand de la automatele din fata aeroportului (plata cu card). O calatorie (o ora cu cate transferuri vrei) costa 1,70 EUR, dar cum vei avea nevoie de mai multe, poti lua o cartela cu 2 sau 10 in functie de necesar. Info aici: Preturi transport.

Odata ajunsi in oras ne-am cazat, am intrat in primul supermarket pentru vin si ceva de mancare si am plecat pe uriasa faleza ce flancheaza raul Garonne pe ambele maluri.

Hotel Du Parc nu a fost prima alegere, dar am optat pentru locatie datorita proximitatii de centrul orasului si faleza.

Hotelul nu este unul chiar de mare clasa :)) si cred ca-l pot clasa lejer la //dubios// la prima vedere. In rest, camera decenta, baie, curat - mai mult decat suficient pentru cateva ore cat am stat noi aici. Plata cash la sosire si dupa ce am primit cheia nu am mai vazut / auzit pe nimeni in cladire :P.
  • Mancare, bautura si souveniruri:
     Intre cazare si faleza am avut un Carrefour maricel de la care ne-am aprovizionat in ambele zile cu sandvisuri, sticle de vin, bere, suc proaspat de portocale, s.a.m.d. In rest am mai mancat pe la un Burger King si am luat cafele de la un Starbucks asa ca nu pot da foarte multe detalii despre restaurante ... preturi si standarde "de Franta"

Souveniruri se gasesc la magazinele de pe faleza si pe langa catedrala, iar in general preturile sunt decente pentru un oras turistic.
  • Siguranta:
     Nu am umblat noaptea prin oras, dar la acest capitol atentionez putin cititorul asupra unor zone mai putin sigure din oras. Prima este zona din jurul bazilicii SF. Mihai (Basilica of St. Michael - Maps), unde te simti ca in Maroc, datorita faptului ca 80% din populatie este formata din musulmani. Nu spun ca sar cu iataganul la jihad, doar ca la terase stau doar barbatii, nu se gaseste alcool si pe unde te uiti si tu de un pret ceva, scrie in araba. Daca iti vezi de treaba ta nu ar trebui sa ai probleme.

A doua zona este Zona Bacalan, despre care vorbim la sfarsitul articolului. Si acolo este musai de ajuns, dar preferabil pe zi si cu grija, intrucat pe aici se mai lasa cu impuscaturi, lupte de caini si cocosi, scandaluri, s.a.m.d. Noi nu am stiut asa ca ne-am plimbat ca doua floricele cateva ore prin zona, fara probleme. :))

• Obiective turistice:
     Orasul are destule de vazut, dar obiective majoritare sunt bisericile si portile, asa ca pe acestea am sa le grupez.

• Biserici:
     Saint Louis des Chartrons este o biserica in stil gotic si este prima la care am ajuns dupa pranzul fugar de pe faleza :D. Intrarea este gratuita si nu ai de stat aici mai mult de 10 minute.

Notre-Dame, Bordeaux este construita in stil baroc, are o fatada foarte ornata si de asemenea se viziteaza gratuit.

Basilica Saint-Michel [“La Flèche”] [The Spire] este una din emblemele orasului, turnul clopotnitei ce se ridica la 114 metri fiind situat langa basilica, nu deasupra, cum gasim in marea majoritate a lacaselor de cult de acest gen.

Vizita te va costa 5 EUR iar orarul se gaseste in link-ul de mai sus.

Aici gasesti cateva terase (noi am prins si un mic targ local cu scena de concert si tarabe), iar pe strazile din jur sunt si baruri si fast-food-uri.

*zona musulmana mentionata mai devreme se gaseste intre bazilica si raul Garonne.

Catedrala Bordeaux (Saint Andre) dispunde de asemenea de o clopotnita separata de corpul bisericii, iar stilul este asemanator cu cel al bazilicii Saint Michel. In interior se gasesc numeroase picturi si veritabile comori donate de catre oameni importanti bisericii, iar pentru a le admira trebuie sa scoti din buzunar 2 EUR.

In jurul catedralei se gasesc numeroase terase, restaurante si baruri, iar zona din jur serveste ca loc de intalnire pentru localnici si turisti.

Cam acestea sunt cele mai importante lacase de cult, dar daca ai de gand sa te plimbi mult pe jos, vei mai trece si pe langa alte cateva biserici vechi si interesante din punct de vedere arhitectural.

• Porti:
     Cam peste tot prin centrul istoric vei fi nevoit sa treci prin sau pe langa frumoasele porti ale orasului, structuri ce vin intr-o multitudine de forme si marimi. Astfel in oras trebuie sa ajungi la Porte Cailhau [5 EUR] ce seamana mai mult cu un palat in miniatura, Grosse Cloche [The Big Bell] [5 EUR] este o fosta mini inchisoare cu o estetica deosebita, iar Porte de Bourgogne este doar o simpla arcada in stil roman. Mai multe detalii despre aceste porti dar si despre cele pe care nu le-am mai enumerat, gasesti aici: Porti Bordeaux.

• Faleza
     Uriasa zona pietonala de pe malul raului este locul perfect pentru o plimbare de zi sau seara, promenada permitandu-ti sa te plimbi pe aproape intreaga lungime a orasului. Din loc in loc gasesti magazine, cafenele, toalete publice si banci pentru odihna.

Tot de aici ai acces la cele cateva poduri ce traverseaza raul.

Gasesti aici o zona aglomerata, cu multe terase si magazine la preturi decente, numai buna pentru un calator cu buget redus. In aceasta piata trebuie sa ajungi pentru ca aici se gasesc cateva obiective interesante ale orasului: Poarta Aquitaine si un monument viticol :), format dintr-o coloana si o familie de testoase ce aduc multumire celebritatii aduse orasului de catre productia de vin.

Daca vrei sa scapi de aglomeratia orasului, te poti refugia pentru o ora in Parcul Public, o zona verde destul de mare, in care poti admira plante, pasari dar si arhitectura cladirilor din jur.

Un imens platou inconjurat de copaci, piata se mandreste ca fiind cea mai mare din Europa si este probabil cel mai fotografiat obiectiv al orasului.

Aici se gasesc fantani arteziene deasupra carora troneaza o coloana cu o statuie a libertatii in varf (nu varianta New Yorkeza, doar o reprezentare vizuala a libertatii), statui ale unor filozofi locali si la capatul dinspre rau, coloane uriase incununate de statui dedicate activitatilor maritime si comerciale.

Situata in Piata Bursei [Place de la Bourse], Oglinda de apa se doreste a fi o opera de arta, dar a devenit un punct de atractie pentru copiii si adultii ce vin aici pentru a se juca in apele sale. Datorita aglomeratiei nu o sa pun aici prea multe poze (se gasesc destule pe net), dar aici trebuie neaparat sa ajungi pentru priveliste si pentru arhitectura cladirilor din jur. Poate ai mai mult noroc si nu gasesti 5.000 de oameni in oglinda :)

De fapt o antica arena romana din care au mai ramas doar cateva ziduri si arcada pricipala, palatul se gaseste foarte aproape de centrul orasului si se poate vizita in fiecare zi daca esti dispus sa platesti taxa de 3 EUR. Noi am intentionat sa revenim aici pentru mai multe poze, dar la cat ne-am invartit prin oras, nu am mai ajuns. :(

• Zona Bacalan
     Dupa cum mentionam si mai sus, trebuie sa ajungi pe aici pentru ca sunt multe de vazut si noi am "pierdut" lejer vreo doua ore prin zona. Mergi pe timp de zi, incerca sa stai in locuri cu vizibilitate buna si nu ar trebui sa ai probleme.

La cite du vin se afla langa rau si gazduieste numeroase expozitii, workshop-uri si degustari de vin, avand ca bonus si un punct de belvedere din care se poate observa tot orasul. O vizita te va costa in jur de 20 EUR in functie de activitatea dorita, dar chiar daca nu vrei sa cheltui atat, trebuie sa admiri macar pe afara ciudata cladire.

Halele cu Grafitti (nu am gasit un link relevant asa ca am pus coordonatele GPS) se afla pe partea dinspre oras a bazei militare si afiseaza adevarate opere de arta in marimi impresionante.

Baza navala ce a servit ca buncar pentru submarine in timpul celui de al Doilea Razboi Mondial este astazi folosita pentru spectacole si expozitii intr-un spatiu cu totul deosebit.

In afara de numeroasele podgorii, castele si conace din afara orasului, Bordeaux mai ofera destule obiective si pe ale sale strazi, asigurandu-se astfel ca vom reveni si cu alta ocazie pentru a explora in detaliu parcurile prin care am trecut in fuga si cladirile pe langa care am stat doar cateva minute.

Au revoir, Bordeaoux! A la prochaine fois!

Astfel se incheie cea mai complexa tura DIY (Do It Yourself) de pana acum, o saptamana plina de natura, istorie, arta, arhitectura si ... oboseala :)). Cu siguranta urmeaza si alte ture de acest fel, in limita zilelor de concediu si a bugetului, deoarece permit o mare flexibilitate, cheltuieli relativ reduse si multe-multe locuri faine de vazut intr-un timp scurt.