Azerbaijan: Revelion in Baku

Info:
Perioada: 29.12.2019 - 4.01.2020 (7 zile)
Organizat deLost in Travel
Pro
     O tara cu turism bine pus la punct si destul de sigura.
     Multa istorie si obiective faine.
Contra:
     Preturi destul de mari, ca mai peste tot in lumea araba dezvoltata.
     Aglomeratie si destul de mult de mers pe jos prin Baku (ai multe de vazut).
Album FotoAzerbaijan si Georgia
Cazare:
     Georgia: GTNL Apart Hotel si Hotel Feri
     Baku: Inside Hotel Baku
Costuri aproximative:
    650 EUR ~ 3.000 RON / de persoana (zboruri / cazari / mancare / cheltuieli)
Moneda: USD EUR / Lar Georgian [GEL] / Manat [AZN]
Obiective (link catre site informativ):
  • Baku
  • Azerbaijan + Site turistic
  • Tbilisi

• Atentie! Exista tensiuni si chiar schimburi de focuri la granita cu Armenia, asa ca daca ai calatorit in Armenia, exista posibilitatea sa te trezesti luat la intrebari in vama. In cazul in care ai calatorit in zona Nagorno-Karabakh, aflata intre cele doua tari, esti declarat persoana non grata si expulzat sau incarcerat. Consulta intotdeauna site-ul MAE inainte sa pleci.

Actualizare site Ministerul Afacerilor Externe: MAE - Azerbaijan

Harta obiective:

Reclama / Info:

Aceasta este o tura de grup, cu organizator. Anumite preturi si accesul in anumite locatii pot diferi pentru grupuri mici sau persoane solo-travel.

Avand in vedere ca avem mai multe segmente de zbor, preturile se reduc considerabil daca nu ai bagaj de cala, un rucsac fiind suficient daca stii cum sa-l pregatesti. Ai aici un ghid despre cum sa pregatesti o tura si ce sa bagi in bagaj: Sfaturi Utile!; dar nu uita sa ai neaparat la tine smartphone cu roamingbocanci trekkingpantaloni trekkingwindbreakerfrontalaaparat fotoochelari de soare si bluza termica sau tricou, in functie de sezon.

Pentru plati in supermarket-uri, la anumite restaurante sau retrageri de moneda locala, poti folosi in siguranta cardul Revolut, atat in Georgia cat si in Azerbaijan.

Zboruri, transfer si transport:

Noi am zburat pe 29.12 in Tbilisi, cu un Ryanair de noapte, dar momentan ruta aceasta nu mai exista (04.2021), asa ca trebuie cautate alte legaturi. Skyscanner.net ofera o varianta pe Istanbul, un alt oras in care nu m-as supara sa mai tocesc talpile bocancilor.

Din Tbilisi am plecat cu un tren de noapte pana in Baku (trebuie cont aici [https://tickets.railway.ge/] daca vrei bilete online), iar returul a fost pe aceeasi ruta, tren spre Tbilisi si avion spre Bucuresti.
    Trenul este super OK, cu paturi curate, prize, cafea si multa voie buna daca ai la tine sticle cu licori magice 😁. Singura problema este ca te trezesc noaptea sa prezinti pasaportul in vama.

In Georgia si Azerbaijan ne-am plimbat cu autocare inchiriate, masini de teren si antichitati pe 4 roti, in functie de zona vizitata.

In Baku esti nevoit sa mergi foarte mult pe jos, avand multe obiective apropiate, pe care risti sa le ratezi din transportul in comun. In caz de urgenta, biletul de autobuz este 0,20 AZN pentru orice calatorie, iar Uber-ul si Bolt-ul sunt destul de ieftine.

Cazare:

Din punct de vedere al cazarilor, in aceasta tura nu avem multe de povestit, deoarece nu am stat foarte mult in camere.

Hotel Feri din Tbilisi ne-a primit pentru doar cateva ore, intre aeroport si trenul de noapte. Camerele sunt curate, spatioase si dotate cu tot ce trebuie, dar a fost putin dubios de plimbat pe holuri, dintr-o cladire in alta. All in all, nu ne-am ratacit si totul a fost OK, inclusiv micul dejun.

La GTNL Apart Hotel am ajuns noaptea, am dormit 3-4 ore si am plecat spre aeroport, asa ca nu putem da multe detalii. Clar este pe lista pentru o tura viitoare, datorita amplasarii si camerelor foarte frumoase.

In Baku am stat la un hotel / motel / hostel / oarevar, pozitionat destul de departe de centru, dar aprope de Heydar Aliyev Centre, peste drum de un supermarket (5 min, ilegal, peste strada - 25-30 min daca vrei sa cauti o trecere de pietoni). Nu o sa recomandam aceasta locatie deoarece au preturi la bere in functie de cerere (mult mai scump ca la magazin si le dau de sub bar) si pentru ca la plecare ne-au scos cu minusuri la minibar, pe mai multe camere, cu toate ca nu era nimeni nebun sa consume la preturile lor. So, cauta altceva, mai spre centrul vechi.

Mancare si bautura:

Despre Georgia am mai discutat din punct de vedere culinar. Multa carne, faina, lactate si condimente. Aproape totul este gustos si merita incercat, dar ai grija daca ai probleme cu stomacul. Puiul in sos de usturoi - Shkmeruli - inseamna pui si usturoi in cantitati egale 😅 #delicios

In Azerbaijan, am dat din nou peste bucataria araba, cu platouri pline cu de toate, diferite tipuri de "pizza" autohtona - Pidem, ciorbe, supe, tocanite, tajine, couscous (Yalla! Yalla!), ceaiuri, vinuri de rodie si ma opresc aici, pana nu protesteaza al meu stomac.

Alcoolul se gaseste mai peste tot, la magazine, supermarket-uri si unele restaurante, dar consumul pe strada nu este privit bine. Doar in noaptea de revelion am bagat cateva sticle pe promenada, restul in hotel si restaurante.

De mentionat ca in Azerbaijan am gasit peste tot tips 10% trecut direct in meniu. Grija la calcule.

Cheltuieli:

Daca ai mai fost in lumea araba, sau ai mai citit pe aici despre turele noastre in Orientul Mijlociu, deja te astepti la niste preturi ceva mai mari ca la noi si ti-ai luat gandul ca doar in Dubai si Doha te dau preturile pe spate.

*Preturi la 01.2020

Cartela 5 GB net: 20
    Calatorie autobuz: 0,20 pe orice distanta
    Calatorie Bolt: 2 - 5
    Camera cazare: 80 / noapte (pret minimal, cred)
    Vin fiert: 5
      Apa 0,5: 0,20
      Doza bere: 1 - 3
      Bere 2L: 4 - 5

Siguranta si interactiune cu localnicii:

In Tbilisi ne-am plimbat mai mult ziua, in grup mare, dar orasul pare destul de linistit si sigur. Cu engleza te descurci binisor in toate restaurantele si magazinele, asa ca nu prea ai de ce sa iti faci griji.

Baku este o capitala moderna, cu autostrazi cu 4 benzi pe sens in oras, cu iluminat public mai mult decat decent, cu transport public bine pus la punct si surprinzator, foarte curata.

Noi ne-am plimbat ore intregi, atat ziua cat si noaptea, pe bulevarde, stradute, prin parcuri si chiar si prin locuri mai putin turistice, fara sa avem vreodata senzatie de nesiguranta. .[... aici mint putin 😂 .. ne-am simtit in foarte mare pericol in noaptea de revelion, cand mii de copii si adulti si-au scos arsenalele de petarde, pocnitori si artificii pe uriasa promenada a orasului si ne-au incantat cu un spectacol asurzitor cateva ore. Inca ma mir ca am scapat fara arsuri sau alte probleme cauzate de tonele de material pirotehnic.]

Despre conversat cu bastinasii iti pot spune ca, daca vrei sa faci impresie buna, trebuie sa inveti rusa. Rusa este limba elitelor, engleza a turistilor si azera a "saracilor". Oricum daca nu ai invatat rusa, stai linistit ca nu ai probleme nici cu engleza si te descurci fara probleme atat in restaurante cat si in magazine.

In afara capitalei ... sa zicem ca este mai bine sa mergi cu un ghid. Prin satele prin care ajungi, engleza nu iti foloseste la nimic, la negocierile cu "taximetristii off-road" nu intelegi mai mult de 2 vorbe daca incearca engleza si prin unele zone mai izolate chiar si cu semnal la telefon, nu cred ca ne descurcam.

Ca si mai sus, reamintim ca este o tara in care nu este indicat sa pleci fara sa citesti recomandarile MAE: MAE - Azerbaijan

Obiective turistice:

Georgia - Tbilisi
    • Oras turistic, cu cetate, bazaruri si restaurante tematice
    • Multe obiective vechi, in contrast cu cladiri si constructii moderne
         Dupa superba excursie in zona muntoasa a Georgiei, stiam ca o sa gasim o tara ospitaliera, cu mancare buna si preturi decente, asa ca ne-am bucurat sa ajungem si in capitala acestei tari.

De neratat aici, orasul vechi cu strazi pietruite, ruinele fortaretei Narikala, unde poti urca cu telecabina, podurile si cladirile futuriste de sub cetate si turnul cu ceas de la Teatrul Gabriadze. Daca ai ocazia sa prinzi ora cinei in oras, incearca sa gasesti un loc langa geam la Old Metekhi, pentru o priveliste noctura asupra fortaretei.

• 4 ore dus-intors + 2 ore vizita
    • Zona izolata, fara magazine sau semnal la telefon
         Pentru ca mai aveam o zi la dispozitie dupa intoarcerea din Azerbaijan, am dat o fuga si la Dashbashi, un canion cu o perdea de cascade superbe chiar si in mijlocul iernii.

Coborarea prin canion este destul de anevoioasa, traseul nefiind amenajat, iar de ajuns pana acolo si de plecat spre Tbilisi, a fost o mare aventura - autocare defecte, mers pe jos cu sperante de autostop, mers cu 10  km / h, schimbat autocar si ajuns la cazare cu cateva ore inainte de zbor ... pfoai!

Dar, sa spunem ca am avut noi ghinion si tu nu o sa patesti asta, asa ca incarca aparatul foto, nu uita sa iei la tine un trepied si spera la vreme buna.

Azerbaijan

Baku

Asa cum spuneam si mai sus, Baku este o capitala moderna, cu multe obiective turistice, atat antice, cat si moderne si ca bonus, se afla la o altitudine de -28 m, sub nivelul marii.

In aceasta tura noi am reusit sa descoperim doar o parte din oras, dar ce am vazut ne-a placut mult si cu siguranta am vrea sa mai ajungem pe aici.

Cum imi este aproape imposibil sa fac o harta a traseului urmat fara sa arate ca o panza de paianjen, o sa iau la rand obiectivele (principale) vizitate in oras:

• 1-2 ore
    • 11 AZN - pachet combo cu Yanar dag
    • Souveniruri, magazine, toaleta
         Templul este bine amenajat si restaurat, are parcare si un mic bazar cu souveniruri, iar inauntru este foarte curat.

Aici te poti plimba pe podete de lemn si admira arhitectura, focul viu din centrul curtii interioare, pisici si poti vizita camere muzeu.

• 1 ora
    • 11 AZN la pachet cu Ateshgah
    • Souveniruri, magazine, toaleta
         Desi este aflat in afara orasului, poti gasi pachet turistic pentru ambele locatii, la templul de foc.

La Yanar dag gasesti un foc viu ce arde pe cativa metri si un deal cu hastag (#) pentru poze, dar pentru o ora cat dureaza drumul si vizita, merita plimbarea.

• 1 ora
    • Zona faina de foto, indiferent de vreme
    • Acces gratuit pe platou
         Un fel de Romexpo de la noi, numai ca are un aspect futurist, nu comunist si este inconjurat de un intreg arsenal de InstaObiective si muzee frumoase pentru pasionatii de fotografie urbana. Tot aici gasesti si #IinimaBaku, unde stai la coada pentru o poza cu turisti asiatici care nu inteleg ce este aia o coada.

• Te plimbi pana te dor picioarele, nush, 5-6-8 ore?
    • Muzee, zidurile orasului, temple, restaurante, gradini, fantani.
    • Acces gratuit in zona, restul costa.
         Orasul vechi si zona din jurul sau sunt de-a dreptul superbe. Curat, spatios, antic si colorat sunt cateva cuvinte cu care pot descrie zona, iar pentru restul, o sa las pozele sa vorbeasca. Ce trebuie stiut, este ca o zi trebuie sa o "pierzi" in aceasta parte a orasului.

Intentionam sa mentionez o lista cu obiective, dar sunt prea multe, asa ca iti o sa las doar Maiden Tower - 15 AZN si cu program, palatul Shirvanshahs, toate portile vechi, zidurile exterioare, muzeul cartilor in miniatura, baile antice, bazarurile si fantanile arteziene si sa iti recomand sa iei o masa la Çay Bağı 145 pentru o priveliste faina asupra bailor si Turnului si o cina la Qaynana, dar neaparat sa gasesti o masa la subsol. De restul, mai gasesti pe GMaps sau pe net, dar mai simplu este sa gasesti singur, plimbandu-te pe strazi.

Dupa ce te-ai plictisit de arhitectura antica a orasului vechi, te poti indrepta catre Mica Venetie si Muzeul Covoarelor, iar inainte de Caspian Waterfront Mall vei gasi funicularul care te duce pana in varful zonei de panorama, funicular pe care iti recomand sa-l iei doar la urcare, la coborare avand ca optiune scari cu priveliste foarte frumoasa (noi am facut invers si ... oh! boy! e ceva de urcat).

• 1-3 ore
    • Vedere panoramica asupra orasului
    • Parcuri, monumente, Turnurile Flacara
         Indiferent ca urci cu funicularul sau pe scari, daca ai vreme buna, o sa vrei sa pierzi ceva vreme pe aici. Ai vedere spectaculoasa asupra Marii Caspice, asupra intregii promenade cu ale sale cladiri impunatoare si mai ales asupra Turnurilor Flacara, 3 zgarie nori acoperiti cu ecrane LCD, construiti sub forma de ... ai ghicit, flacari. Tot aici gasesti si Aleea Martirilor si cateva monumente.

• 2-3 ore
    • Magazine, priveliste, cladiri futuriste, restaurante
         Mai bine de jumatate din golful portuar, de la Centrul YARAT la spectaculosul hotel Crescent Bay, este marginit de o uriasa promenada - parc, unde te poti plimba in voie cateva ore, printre copaci magazine, locuri de joaca si alte atractii.

Aici ne-am petrecut noaptea dintre ani, cu spumant romanesc (multumim, Mamutii!!!), vin de rodii local si petarde cat sa sperie cativa generali rusi.

• 1-2 ore
    • Cimitire, sinagogi si memoriale
         O mica localitate unde poti vizita cateva sinagogi vechi, cimitire evreiesti si un memorial al masacrului armatei armeniene asupra populatiei musulmane de la 1918. Noi am pierdut destul de mult timp pe aici, chiar daca localitatea a fost doar punctul de plecare catre urmatoarea atractie.

• 3-4 ore vizita si masa + 3-4 ore pe drum
    • Aventura off-road cu masini de teren din epoca de piatra.
    • Vizita sat aflat la 2.350 m altitudine
    • Vizita muzeu
         Drumul pana la sat este spectaculos, mai ales ca noi am ajuns in iarna, cand drumul era inghetat si masinile patinau deasupra prapastiilor de iti sarea adrenalina in bocanci. Din pacate noi am prins multa ceata si ceva ploaie, asa ca nu ne-am putut bucura prea tare de priveliste. Poze / filmari nu am prea facut pe drum, pentru ca aveam mainile ocupate cu tinutul de barele de protectie sau de scaun.

Satul este construit pe un platou aflat intre varfuri uriase, iar casele sunt in mare parte cladite din piatra, ocazional acoperita cu ceva tencuiala.

In ciuda altitudinii si a zonei greu accesibile, satul dispune de un oficiu postal, cateva pensiuni, o moschee si un muzeu, dar adevarata atractie vine de la peisajul fantastic din jur, de care noi ne-am bucurat doar ocazional, cand se mai ridicau norii.

Muzeul istoriei naturale din Gobustan
    • 10 AZN
    • Tur ghidat de 1 ora
    • Toaleta
         Muzeul se afla langa o inchisoare, asa ca ai grija ce pozezi si daca vezi pe cineva in uniforma portocalie fugind spre tine ... 😅

In afara de turul ghidat printr-un mini Antipa de la noi, in curte mai gasesti si o expozitie de arhitectura neanderthaliana si cateva statui ale locuitorilor din acele vremuri.

• Acelasi bilet ca la muzeul de mai sus (5 min de mers cu masina intre muzee)
    • 1-2 ore de plimbat pe poteci
    • Magazin cu cafea si snack-uri la intrare + toaleta
         O rezervatie UNESCO ce se intinde pe mai bine de 500 de hectare, acest muzeu in aer liber contine mii de desene rupestre, unele mai vechi de 40.000 de ani, pesteri locuite din timpuri preistorice si este locul unde au fost descoperite artefactele din muzeul precedent.

Traseul deschis publicului pentru tur ghidat nu este foarte mare, dar daca ai posibilitatea, mergi incet si incearca sa descoperi cat mai multe desene si urme ale acestor civilizatii disparute.

• 350 din cei 700 de vulcani noroiosi din lume sunt in Azerbaijan
    • Recomand vizita cu ghid sau masina de teren.
    • Intrarea gratuita, dar costa "taxiul".
    • 1 ora de vizita + 30 min drumul.
         Noi cred ca am fost la vulcanii din link-ul de mai sus, dar nu garantez, pentru ca in jurul capitalei gasesti cateva zeci de astfel de vulcani si la ce drum am avut pana acolo, nu cred ca a stat vre-un satelit GPS sa ne localizeze.

Prima etapa a vizitei este sa negociezi pretul pentru vizita cu "taximetristii" din oras. Pentru noi a negociat ghidul local, asa ca nu stiu sa iti spun un pret. Probabil tot un 10-15 AZN de persoana.

A doua etapa este sa te legi bine de scaunul masinii si sa te rogi la zeul Hermes sa ajungi intr-o bucata la vulcani, pentru ca transportatorii se folosesc de ocazie pentru a face intrecere peste campiile brazdate de drumuri forestiere. Partea buna este ca ai ocazia sa vezi cum este sa mergi cu 80 la ora pe camp, fara grija ca iti faci masina praf.

Odata ajuns la campul de vulcani, te poti plimba fara restrictii pe unde vrei, admirand pesajul dezolant, intrerupt ocazional de flacarile iesite din pamant (daca ai o bricheta, poti risca sa aprinzi gazele iesite din vulcani).

• 1 ora.
    • Descaltat si imbracat decent.
    • Toaleta (prin curte) la subsol.
         Uriasa moschee are o curte cu vederi faine spre Marea Caspica, iar interiorul este viu colorat, in nuante de verde, auriu si albastru.

Aaaand cam atat din tura noastra de Georgia si Azerbaijan.
         Ne-a placut, am vrea sa mai ajungem si la temperaturi mai ridicate, dar nu foarte, si speram ca tara isi va rezolva problemele teritoriale pana ajungem noi data viitoare, pentru a putea explora si zonele mai indepartate de Baku.

Follow #afkdeweekend for more!