Liban: Beirut si imprejurimi

"In our fight for heaven, we lost the earth..."

Info:
Perioada: 16 - 23.11.2019 (7 zile)
Organizat deLost in Travel
Pro
     Istorie, ruine, minuni create de natura, zgarie nori langa case de chirpici si multe alte contraste.
Contra:
     Preturi mai mari de cat te-ai astepta.
     Aglomeratie si o senzatie de nesiguranta prin unele locuri.
Album FotoLiban: Beirut
Cazare:
     Cipru: Crystallo Apartments
     Beirut: Hamra Urban Gardens
Costuri aproximative:
    650 EUR ~ 3.000 RON / de persoana (zboruri / cazari / mancare / cheltuieli)
Moneda: EUR / Lira Libaneza [LBP]

Obiective (link catre site informativ):
  • AFK: Cipru - Paphos
  • Google Destinations - Liban
  • Site turistic Liban

• ATENTIE! Daca ai in pasaport vreo mentiune ca ai calatorit in Israel sau o stampila de Iordania - Aqaba sau orice altceva ce ar putea sa duca cu gandul ca ai vreo legatura cu Israelul, NU VEI PRIMII VIZA DE ACCES IN IORDANIA! Scoate sticker-ul de Israel daca ai fost sau pentru siguranta, schimba pasaportul, altfel vei ramane blocat in aeroportul din Beirut. De asemenea, exista posibilitatea ca agentul vamal sa iti puna intrebari despre tarile in care ai calatorit. Ai grija sa nu iti scape ceva de Israel.

Actualizare site Ministerul Afacerilor Externe: MAE - Liban

Harta obiective Liban:

Reclama / Info:

Aceasta este o tura de grup, cu organizator. Anumite preturi si accesul in anumite locatii pot diferi pentru grupuri mici sau persoane solo-travel.

Avand in vedere ca avem mai multe segmente de zbor, preturile se reduc considerabil daca nu ai bagaj de cala, un rucsac fiind suficient daca sti cum sa-l pregatesti. Ai aici un ghid despre cum sa pregatesti o tura si ce sa bagi in bagaj: Sfaturi Utile!; dar nu uita sa ai neaparat la tine smartphone cu roamingbocanci trekkingpantaloni trekkingwindbreakerfrontalaaparat fotoochelari de soare si bluza termica sau tricou, in functie de sezon.

Pentru plati in supermarket-uri, la anumite restaurante sau retrageri de moneda locala, poti folosi in siguranta cardul Revolut.

Zboruri, transfer si transport:

Am zburat pe 16 seara Otopeni - Paphos cu un Ryanair, iar de la aeroport, fiind noapte, am avut un autocar inchiriat pana la cazare. Alte modalitati de transport gasesti in articolul dedicat Paphos-ului, aici: AFK - Paphos. In Paphos te poti plimba lejer pe jos, iar daca vrei sa iesi din oras, gasesti in articolul dedicat link-uri, ore si informatii. Dupa mini vacanta de Cipru, am plecat cu acelasi autocar la aeroport.

Cipru - Beirut am zburat tot cu un Ryanair, iar de la aeroport am plecat tot cu autocar inchiriat de organizator. Exista taxiuri si masini de inchiriat, dar traficul in Beirut este infernal (nu stiu daca am vazut 10% masini fara zgarieturi sau mai grav ... si aici includ si masini de lux), asa ca nu pot recomanda inchiriere auto in Liban.

Transportul pe intreaga durata a vizitei a fost cu acelasi autocar, iar returul in Bucuresti a urmat aceeasi linie ca sosirea. Ryanair-uri si autocare inchiriate.

Cazare:

In Paphos am avut cazare la cateva minute de locatia din anul precedent, de aceasta data avand plaja ceva mai aproape. Crystallo Apartments se afla la doar cateva minute de Kings Avenue Mall, Fabrica Hill si biserica Agioi Anargyroi (care apare in multe poze de prezentare din Paphos).

Hotelul are un minibar unde poti bea o bere sau o cafea, dar nu are magazine pe aproape. Camerele sunt mari, curate, cu aer conditionat, frigider si tot ce mai trebuie. Pana in centru faci cam 10 min pe jos si zona este foarte linistita, barurile fiind la cateva strazi distanta.

In Beirut am avut cazarea intr-un fel de Centru Vechi de la ei, aici cartierul chemandu-se Hamra. Zona gazduieste numeroase cladiri administrative, spitale, magazine, fast food-uri si baruri, asa ca este destul de aglomerata, atat ziua, cat si noaptea.

Hamra Urban Gardens ne-a primit cu camere de hostel cu 8 paturi (4 cupluri) - nu strica niciodata un set de dopuri pentru urechi 😅, cu piscina si bar la mansarda daca ai costum de baie, restaurant mare cu mancare traditionala (inclusiv mic dejun) si o receptie 24 / 24 cu muuulte bomboane gratuite.

Mancare si bautura:

In Paphos gasesti mai multe recomandari in acelasi articol precedent, dar o sa mentionez ca noi am mancat doar la Tea for Two, unde mancarea este buna, servirea rapida, chelnerii romani (ca mai peste tot in Paphos) si preturile decente (PS: ia bere la sticla mare, nu la pahar).

Recomand english breakfast si / sau gyros la farfurie, dar nu dai rateuri nici cu alte sortimente.

In Beirut am luat micul dejun doar la hotel, unde au un all you can eat breakfast, insotit de cafea, iar in rest am mancat fast food (mini shaorme si falafel fara numar) sau mese traditionale pe la diferite restaurante din locatiile vizitate.

Cum bucataria libaneza este printre preferatele mele, nu stiu ce as putea sa nu recomand 😄, dar ca idee, in Liban o sa mananci: FattoushTawookHummus in diferite variatiuni, TaboulehBaba ghanoush, multa carne de miel / oaie, Baklava si muuult Falafel ... si gata, ca deja stomacul meu ma atentioneaza ca e cam gol. 😁

Daca alegi aceeasi zona de cazare, un supermarket OK cu vin si bere, aici: GMaps (dupa Starbucks, putin pitit dupa niste scari, dar se vede intrarea din strada). Vin gasesti la etaj, in stanga scarilor.

In aceeasi zona, neaparat trebuie sa incerci un falafel de la Barbar. Nu te lasa pacalit de aspect, esti in alta lume aici. Ia 3-4 bucati si enjoy. 😵

Bautura? Da, aproape peste tot (nu in toate magazinele), destul de scump dar accesibil. Alcoolul NU este interzis sau tabu in Liban si se poate consuma si pe strada. Si noi ne-am mirat cand ghida din prima zi ne-a oferit spre achizitie bere din frigiderul autocarului ... bere pe care am degustat-o in fata fortelor de ordine inarmate pana in dinti in piata centrala, unde protestele din 2019 erau in plina desfasurare.

Cheltuieli:

Oh, boy! Oare cand o sa ne invatam ca tarile din Orient nu sunt ieftine? Dupa Iordania si Israel, inca mai speram ca suntem si noi mai dezvoltati ca unele tari din desert ... 😳 ... dar ne-a trecut.

*preturi pentru 1 persoana in 11.2019

Paphos [EUR]
    english breakfast cu bere si cafea: 11,00
    bere magazin: 1,40 - 1,80
    cina cu beri: 15,00

Liban [LBP]
    excursiile de mai jos, cu intrari, ghidaj si pranz inclus: 420.000
    vin magazin: de la 9.000 (15-30.000,00 sau mai mult)
    mic dejun hotel (all u can eat + cafea): 4.500

Curs case de schimb:
    1 EUR = 1.940 LBP
    1 USD = 1.780 LBP

Mai peste tot se pot face plati in USD (uneori, daca te vad turist, doar USD accepta), dar cursul este de 1 USD = 1.507 LBP

Siguranta si interactiune cu localnicii:

Paphos este zona de relaxare si agrement, in majoritatea timpului fiind un oras linistit, cu ceva galagie seara, prin zona de baruri. In rest, esti safe mai oriunde mergi, toata lumea vorbeste engleza si find in SEE, ai net de pe abonamentul de acasa, asa ca te deplasezi cu Google Maps oriunde vrei. Daca esti mai paranoia, ca mine, poti lua la tine un fluier, pentru a semnaliza in caz de urgenta sau daca ramai incuiat in parcul arheologic seara.

Beirut? Aici este alta poveste. Tara este divizata cultural, religios, social si economic in atatea factiuni, ca este imposibil sa iasa altceva decat un puzzle pe care iti este aproape imposibil sa-l intelegi din perspectiva ta europeana.

Pentru inceput, ghidul din Liban ne-a povestit ca exista 18 religii oficiale, clasa politica fiind impartita clar intre cele mai importante (presedintele dintr-o religie, prim ministrul din alta, ministrii din alta si tot asa). Tara are 15 milioane de emigrati (out), 2 milioane de emigranti (in) si doar 5 milioane de locuitori (2019), asa ca anumite zone sunt foarte aglomerate cu emigranti din tarile invecinate (palestiniei si sirieni). De asemenea, chiar daca a devenit un subiect tabu, razboaiele religioase care au macinat tara, au lasat destule urme adanci in relatiile dintre oameni si anumite tensiuni persista. De aici si versurile de la inceputul articolului - " In lupta noastra pentru ceruri, ne-am pierdut pamantul", cu referire la emigratia in masa si violentele interne, ce au macinat tara de foarte multi ani.

Cu toate ca peste tot pe unde am mers noi, orase, munti, ruine, etc, nu am avut probleme, protestele stradale, galagia de pe strazi, stilul cumva agresiv al locuitorilor (nu mai vorbesc de stilul de condus) si impuscaturile din anumite zone (vanatoare - povestim), ne-au tinut putin in suspans si mie cel putin, mi-au dat ocazional mici stari de neliniste (cum spuneam, sunt eu mai paranoia).

Faptul ca SIM-urile erau exagerat de scumpe (nu am luat) si Wi-Fi-ul intalnit destul de rar, ne-a facut sa nu ne indepartam foarte mult de hotel noaptea (destul de multi din grup au fost in baruri si s-au plimbat noaptea), asa ca prea multe detalii despre viata de noapte din Beirut nu iti pot da. Au cartiere cu baruri, bodegi si cluburi, orasul este bine luminat si rar gasesti strazi goale, dar intalnesti si zone mai pustii si se intampla des sa treaca vreun bolid la 20 de cm de tine pe trecerea de pietoni.

Cum spuneam si mai sus, traficul este infernal, orasul fiind foarte aglomerat (combustibil asa ieftin ca se vinde in unitati de 10 L) si accidentele inevitabile (au ramas doi fara bucati de caroserie chiar in fata hotelului). Tot cum spuneam mai sus, rar vezi vreo masina fara semne vizibile de lovituri sau zgarieturi, si unde o Dacie 1300 (o sa vezi foarte multe) burdusita nu iti inspira mila, cand o sa vezi SUV-uri noi noute si masini sport cu vopseaua sarita sau cu bucati de tabla lipsa, o sa iti dea o lacrima, daca esti pasionat de masini.

Pe partea de comunicare, in Beirut si chiar in alte orase te descurci cu engleza si mima binisor. Nu am avut nevoie de ajutorul ghidului pe nicaieri.

Obiective turistice:

• oras linistit de plaja
    • obiective arheologice
         Mai mult fata de ce am povestit in articolele dedicate acestui oras [Paphos] nu avem ce povesti, dar in aceasta scurta escala am reusit sa mai vizitam cateceva mai aprofundat (tura trecuta era mult prea cald).

Tura aceasta am reusit sa ne departam de zona in care am stat in 2018 si am descoperit cateva plaje OK (da, ne-am bronzat in Noiembrie):
    aici pentru soare si liniste (aproape pustiu dar cu prea multe stanci pentru baie);
    aici pentru plaja cu nisip si intrare lina (dar aglomerat);
    aici pentru o combinatie de apa OK si ceva mai putina aglomeratie;
    pentru o priveliste asupra hotelurilor de lux si a plajelor, urca pe pontonul de aici;

Pentru ca am ajuns in timpul zilei si nu mai erau 50 de grade la umbra, am facut o plimbare si prin Fabrica Hill (fara taxa acces), unde am admirat ruinele antice si ne-am plimbat singuri prin complexul de pesteri.

Liban

Beirut

• obiective turistice arhitectonice, istorice si religioase
    • faleza cu stanci
    • razboi intre nou si vechi si intre saracie si lux, la orice pas
         In Beirut am ajuns in mijlocul protestelor in 2019, asa ca intr-o parte a centrului ne-a fost interzis accesul de catre fortele armate. In restul orasului am ajuns in tur ghidat sau seara, la plimbare, dupa excursiile de peste zi.

Centru
    • moschei
    • cartiere moderne
    • monumente
    • In link gasesti delimitata zona
         Zona centrala a fost total reconstruita de catre Solidere, o companie cel putin dubioasa, ce a primit puteri absolute din partea guvernului. La cata propaganda am primit din partea ghidei, probabil ca "mentionarea" lor ca si salvatori ai orasului este obligatorie prin lege. Nu spun mai multe pentru ca vreau sa mai ajung pe acolo si nu se stie niciodata.

Aici poti vizita o parte foarte curata si moderna a orasului, poti admira insta-fashioniste si influiencere tragandu-se in poze pe strazile bine aranjate si poti admira vitrinele magazinelor de lux.

Putin lateral de aceasta zona se afla Piata Martirilor, unde se tin proteste si unde armata a patrulat non-stop pe parcursul vizitei noastre. Aici nu ne-am putut bucura foarte mult de frumusetea orasului, zona aratand ca dupa razboi, cu geamuri sparte, mizerie, graffiti si evident, protestatari.

Poti vizita aici Monumentul Martirilor (acelea sunt urme reale de gloante, au ales sa nu repare statuile), colorata moschee Mohammad Al-Amin si ruinele fostului cinema The Egg.

Stancile Raouche

• 10-20 min pentru poze
    • cafenele to go peste drum

Un obiectiv important al orasului, stancile se pot admira de la inaltimea falezei si ofera o priveliste spectaculoasa asupra Mediteranei. Tot aici se gasesc si numeroase hoteluri mai high-end si restaurante fara bere la haba 😅.

Ruinele Anjar

• 1 ora cu tur ghidat
    • acces: 6.000
    • ruine si istorie
    • zona periculoasa!

Ramasitele imperiului Ummayad au fost descoperite destul de recent (1940), in apropiere de granita cu Siria (50 km de Damasc), la Anjar. Complexul vechi de peste 1.300 de ani prezinta influiente bizantine, romane si grecesti si pastreaza numeroase coloane si ziduri ale palatelor, bailor si cladirilor religioase.

Vizita nu dureaza mai mult de o ora, la intrare gasesti magazin cu souveniruri si un magazin cu apa si bere. In dreapta, dupa intrare, gasesti si toaleta. Avand in vedere amplasarea in Valea Bekaa, NU ITI RECOMAND sa mergi pe cont propriu aici! Zona a fost mult timp un focar al terorismului local si international iar rapirile, violurile si lucruri mai grave, au fost si sunt frecvente aici. Mergi cu grup organizat, viziteaza si fugi!

Crama Ksara - fain site-ul

• obiectiv tourist trap
    • prezentare istorie
    • prezentare linie productie / muzeu
    • pesteri de depozitare
    • tururi intre 5.000 - 15.000

Cum nici o tura organizata nu poate scapa de blestemul capcanelor pentru turisti, in Liban am cazut in capcana Cramelor Ksara, producatorul celor mai faimoase vinuri libaneze.

Vizita incepe cu o prezentare video, urmata de plimbare prin muzeu, tunelurile de 2 km ticsite cu sticle vechi si noi [aici ai nevoie de geacafrontala daca vrei sa explorezi - tunelurile sunt destul de bine luminate si aparat foto sau un telefon cu camera buna, daca vrei poze decente] si degustarea care difera de la tur la tur, in functie de buget (2-4-6 vinuri).

Daca nu esti pasionat de vinuri si poti sa sari peste vizita, fa-o cu incredere. Pierzi 2-3 ore pe aici degeaba, cand zona are multe lucruri faine de vizitat.

Cariera de monoliti

• Cariera romana de piatra
    • 10-20 min

In orasul Baalbek am vizitat cariera de piatra de unde se extrageau uriasii monoliti folositi in constructia templului de peste drum (urmatorul obiectiv), cel mai faimos inca ramas in cariera fiind Stanca femeii insarcinate (cateva legende in jurul lui), acesta fiind unul dintre cele mai mari blocuri de stanca extras vreodata dintr-o cariera de piatra.

Popasul nu dureaza mai mult de 10-20 min, dar nu mai retin daca trebuia sa platesti ceva. Sigur exista un magazin cu ceai si parca si toalete in partea de jos a sit-ului. Daca ajungi pe aici si exista taxa, stai linistit, bolovanul se vede lejer de pe platformele amenajate la nivelul strazii.

Ruinele de la Baalbeck

• Oh! Da!
    • 1-2-3 ore de plimbat printre ruinele orasului
    • taxa acces gratuit sau 15.000 (noi am fost cu tur preplatit dar pe net gasesti si - si)
    • se organizeaza concerte in interior

Unul dintre cele mai frumoase obiective din aceasta tura, Ruinele de la Baalbeck merita tot efortul de a ajunge aici prin multitudinea si frumusetea obiectivelor. Mai multe detalii si explicatii despre fiecare parte din complex, aici: Blog eng.

Info pe scurt: De preferat sa NU ajungi aici vara, temperaturile fiind extrem de ridicate si umbra destul de putina (chiar si toamna, sa ai la tine ochelari de soare, apa si sapca/buff). In interior nu se gasesc magazine sau surse de apa. Complexul este ingradit, se afla in centrul orasului nou si are info point la intrare si magazine cu souveniruri si terase in zona parcarii.

Ce poti vedea inauntru? Daca Acropolele din Atena si Jerash din Iordania ne-au impresionat, Baalbeck a ridicat stacheta si ne-a aratat ca nu doar la Roma poti vedea cu adevarat cum arata un oras al lumii vechi si ne-a facut sa ne para rau ca nu avem mai mult timp pentru explorare, chiar daca am stat aici mai bine de 2 ore.

Astfel, in vechiul oras cu conotatii Grecesti, Feniciene si Romane, poti vizita:
    • alei cu coloane sculptate parca de masinarii moderne;
    • intrari in temple parca ridicate pentru si de catre uriasi;
    • sculpturi ale unor animale fantastice la vederea carora iti doresti sa calatoresti in timp pentru a le vedea neafectate de trecerea timpului;
    • ...si "bijuteria coroanei", Templul lui Bachus, ce rivalizeaza cu orice alta constructie antica vizitata de noi pana acum.
    *PS: In caz ca ajungi in zona si auzi impuscaturi, pe noi ghidul ne-a asigurat ca sunt de la vanatorii din zona ... sau de la o nunta, sau poate a absolvit cineva liceul, sau alte evenimente de acest gen, la care trasul cu kalashnikov-ul in aer este ceva obisnuit.

• o jumatate de zi de trekk.
    • fara magazine.
    • manastiri si biserici in piatra.
    • peisaje faine dar este nevoie de un minim de conditie fizica.
         Ai grija sa bagi in rucsac apa (mai gasesti pe traseu) si ceva de rontait. Imbraca-te pentru tura de munte si recomandat sa ai incaltaminte aderenta. Neaparat ochelari de soare si buff / sapca.

Pe o vreme cum nu se poate mai frumoasa, am urcat cu autocarul pana la intrarea in traseu, in localitatea Hawqa, iar de acolo am coborat prin canion pana la Restaurantul Abou Joseph, de unde am fost preluati de masini pana in Wadi Qadisha, unde ne astepta autocarul. (link-uri GMaps pentru fiecare in denumire).

Traseul este foarte frumos, cu peisaje stancoase, manastiri rupestre in care am gasit un calugar din Brazilia ce avea in vizita 2 calugari din Spania, versanti abrupti si pesteri.

• 1 ora de trekking prin padure
    • magazine la intrare
    • sculpturi in lemn
         Parcul national protejat se viziteaza destul de rapid, in afara de uriasii copaci de aici, mai ai de facut popasuri doar la cele cateva sculpturi in lemn.
    • 1 ora pentru poze si vizita
    • statuie imensa cu scari pentru vedere panoramica asupra orasului
    • acces gratuit
    • obligatoriu tinuta decenta (au la intrare robe pentru cei imbracati sumar)
         Privelistea de aici este superba atat ziua cat si noaptea. De pe scari sau platformele de belvedere avand o panorama superba asupra Mediteranei si a Beirut-ului.

• 2-3 ore in functie de aglomeratie
    • ~18.000 LBP intrarea
    • pestera a concurat la titlul de Minune a lumii moderne
    • intrarea cu aparatura foto / video si chiar telefoane interzisa. (au sertare cu cheie la intrare).
    • telecabina, trenulete, trekking prin pestera si mers cu barca in subteran.
         Unul dintre cele mai frumoase obiective din tura, ne-a lasat un gust amarui, deoarece nu am avut voie sa filmam / fotografiem in interior, aparatura fiind stocata in pasajul de la intrare, in dulapuri amenajate in acest scop.

Vizita se desfasoara astfel: telecabina, punct securitate si bilete, mers pe jos cu ghid, intors cu barca pana la intrare, prin pasajul inundat aflat sub etajul de intrare si trenulet inapoi la parcare.

Baga un ochi pe pozele oferite de Google search pentru a vedea de ce nu ai voie sa ratezi acest obiectiv.

• 1-2 ore, daca reusesti sa te desparti asa repede de acest loc.
    • daca ai noroc sa prinzi volum mare de apa, trimite-mi si mie o poza :)
    • potecile nu sunt foarte bine intretinute si in multe locuri nu exista balustrada, asa ca ai grija.
         Nici nu stiam unde se afla Libanul pe harta cand am vazut prima oara o poza de aici si mi-am propus sa ajung in acest loc de poveste. In 2019, am reusit.

O uriasa pestera prabusita a lasat in urma o forma fantastica de relief, sub forma unor rafturi, care prin interventia Unicornului Roz Invizibil sau al altei zeitati, beneficiaza si de o cascada, cu o cadere impresionanta de apa.

*Nu stiu care este legislatia cu privire la drone in zona, dar daca ai asa ceva, aici e locul in care vei avea nevoie de ea pentru niste cadre spectaculoase.

• 2-3 ore de plimbat prin parcul arheologic si prin centrul vechi al orasului.
    • parcul se inchide destul de devreme, asa ca verifica orele daca nu vrei sa te grabeasca paznicii.
         La Byblos am prins un superb apus, de care ne-am putut bucura de pe ruinele fostei metropole antice.

Cu toate ca pe final am fost manati de la spate de paznici cu fluiere si tipete, vizita este una pe care o recomand, aici gasind ruinele fortaretei transformate in muzeu, anfiteatre antice, morminte, coloane antice si cum spuneam, o locatie perfecta pentru un apus fantastic.

In oras te poti plimba prin bazar, degusta fructe exotice si bauturi aromate, poti cumpara souveniruri de la zecile de tarabe aflate intre zidurile orasului vechi sau poti lua masa la una dintre terasele traditionale.

Un scurt popas am facut si la Chalalat Nabe Merched, unde gasesti un fel de Bigar autohton.

• 2-3 ore de trekking prin padure.
    • fara surse de apa
    • toaleta mai sus de intrarea in parc; cheia se cere de la paza.
         Aici gasim o alta padure de cedrii uriasi, zona fiind bine amenajata si dotata cu indicatoare. Totodata, din zonele mai inalte ale traseului beneficiezi si de o panorama frumoasa a zonelor de jos.

• 1-2 ore de plimbat prin curte si interioare
    • acesta nu este un obiectiv turistic walk-in; trebuie programat din timp cu conducerea localului
         Un fost palat transformat in restaurant / hotel / local pentru evenimente, Rawabi te intampina cu arhitectura veche, imbinata cu lux si modernitate.

De pe terasa dotata cu piscina se pot observa si alte astfel de palate, renovate sau abandonate.

• 2-3 ore de plimbat pe strazi si vizitat moschei.
    • zona veche este perfecta pentru admirat arhitectura.
         Stradute pietruite, bazar cu fel de fel de souveniruri (multi "comercianti" cer plata in USD), case vechi si minarete fac acest mic oras o destinatie destul de faina in care sa iti petreci cateva ore, preferabil spre seara, pentu a te bucura de un apus de pe terasele de langa moscheea din centru.

Ca de fiecare data cand plecam dintr-o tara din Orientul Mijlociu, plecam cu o opinie total diferita fata de cand am sosit si ca de obicei, plecam cu promisiunea de a ne intoarce, pentru a descoperi mai mult din frumusetea acestor locuri.

Follow #afkdeweekend for more!