Italia: Roma - Orasul Etern

Obiective (link catre site informativ):
Traseu:
Cateva dintre obiectivele principale din centrul istoric.

Info:
Perioada: 26-29.10.2017 - 4 zile
Dificultate:  Multi km de mers pe jos prin oras. Cozi imense la unele obiective.
Cazare Roma: 4BROS Wonderful Saint Peter / AirBnB 4BROS Wonderful Apartment
Album Foto: VATICAN SI ROMA
Costuri aproximative: ~500 EUR (~2.400 RON) / persoana
Moneda:  EUR (inclusiv in Vatican)

Dupa cum spuneam si in articolul anterior (Vatican) ... Orasul Etern, Capitala Lumii, Orasul celor sapte coline....ROMA! :D

Un oras care depaseste asteptarile in toate privintele, Roma a sarit din prima zi pe primul loc in topul capitalelor europene vizitate pana in acest moment, avand atat de multe de oferit incat nu cred ca 2 saptamani ar ajunge pentru un tur de forta.

Am vazut in cele patru zile atat de multe obiective incat nu stiu inca daca o sa sparg articolul despre Roma in 2 dar momentan o sa dau cateva detalii despre oras in general.

Ca in orice mare oras, cazare gasesti de toate felurile, de la hosteluri ieftine cu camere inghesuite pana la hoteluri scumpe si apartamente "de fite". Noi am optat cu cateva saptamani inainte prin booking.com pentru un apartament de 4 locuri langa Vatican. Ne-a fost anulata rezervarea datorita unor probleme de sanatate a proprietarului, am gasit un alt apartament cu 4 locuri tot langa Vatican cu o luna inainte si acesta a fost anulat cu o zi (1 zi) inainte datorita unor probleme tehnice (ha ha ha...suna cunoscut) si intr-un final ne-am cazat intr-un imens apartament cu 2 dormitoare, 2 bai, living si bucatarie spatioase la 1 km mai departe, prin AirBnb.com, la aceeasi bani. Pe scurt, e imposibil sa nu gasesti cazare in Roma.

*Cu toate ca s-au cam jucat putin cu nervii nostri, cei de la 4BROS chiar au fost OK si nu as ezita sa ii mai contactez daca mai ajung prin Roma.

Ca bani de cheltuiala Roma te goleste tare la buzunar cand vine vorba de intrari la obiective, in rest, la transportul in comun o cartela costa 1.50 EUR (1 calatorie metrou sau bus / tramvai - 100 min) [ Info transport in comun Roma ], iar mancarea si bautura nu sunt chiar asa scumpe cum te-ai astepta intr-un oras de talia Romei. Un meniu la McDonald's te poate duce la un 10 € cu tot cu cafea iar o masa la restaurant te duce cam 20-30€ de persoana (pizza intre 10-20€ / paste 7-20€ / pahar bere 3-7€ / litru vin carafa 20€). Cum am avut bucatarie super utilata, am mai luat micul dejun si acasa pentru ca am avut un Carrefour destul de aproape si ne-am aprovizionat la preturi foarte bune de acolo.

*Majoritatea magazinelor sunt inchise noaptea. Doar cateva Carrefour-uri sunt deschise non-stop, asa ca nu te astepta sa gasesti la fiecare colt de strada bere rece la 2 dimineata ca in Bucuresti :)).

*ATENTIE!: Taxiul de la aeroport pana in oras are tarif fix stabilit prin lege si afisat pe usile masinilor: 30€ de la Ciampino si 50€ de la Fiumicino. Taximetristii (ca si la noi) mai refuza sa accepte cursa de la aeroport in oras la tariful legal asa ca e posibil sa trebuiasca negociere, dar din oras spre aeroport noi am luat primul taxi gasit si nu a comentat nimic. La sosirea in Roma, datorita orei tarzii, am avut un taxi privat inchiriat de cei de la 4BROS dar acela a costat 50€ - tarif fix.

Cam atat despre cheltuieli. Acum, daca te-ai uitat bine pe lista si ai bagajul pregatit, haide sa vedem la ce te poti holba prin Roma.

Avand in vedere ca in Roma, la fiecare colt de strada ai ceva de vazut si ca unele obiective au fost bifate si ziua si noaptea, acest articol nu va mai fi unul "story mode" ci va prezenta pe rand fiecare obiectiv vizitat, ramanand la latitudinea fiecaruia ordinea in care doreste sa le viziteze.

Cum am mentionat si in articolul precedent, primul obiectiv a fost Vaticanul cu ale sale muzee si cladiri spectaculoase. Pentru Vatican recomand sa alocati o zi intreaga si sa cititi articolul dedicat.

In imediata vecinatate a Vaticanului gasim un alt important simbol al Romei, un castel cu o istorie invaluita in mister si legenda, Castelul Sant Angelo, ultimul refugiu al papilor in caz de asediu si loc de odihna eterna pentru imparatul Hadrian si familia sa.

Castelul si podul cu acelasi nume arata impunator si vei pierde ceva vreme admirand ambele obiective dar nu recomand intrarea in castel. Pretul de 14€ (bilet intreg) nu se justifica pentru panorama oferita de terasa castelului. Noi, la recomandarea mai multor persoane ce au vizitat interiorul, ne-am multumit cu privitul de afara si nu am regretat.

Urmatorul obiectiv vizat de noi a fost o piata de care sincer nu stiam pana acum, Piata Navona, un platou strajuit de zeci de terase si restaurante ce ofera spre admirare trei fantani deosebite, una dintre ele dotata si cu nelipsitul obelisc.

Pe timp de noapte fantana din mijloc, Fantana celor patru rauri, este luminata ca si alte obiective din Roma cu reflectoare albastre ce au un aspect placut dar fac aproape inposibila fotografierea fara blit. [Later Edit: Am ajus peste putin timp din nou in Roma si luminile albastre au disparut ...yeeey! ]

In afara de fantani si terase, in aceasta piata se mai pot vizita si catacombele in care se gasesc ruinele stadionului peste care a fost construita.

• Pantheon (Timp aproximativ de vizitare: 30 min)

Undeva intre Piata Navona si Fontana di Trevi (mai aproape de Navona), se gaseste un alt important obiectiv turistic al Romei, faimosul Pantheon [WIKI]. Cladirea a fost initial dedicata tuturor zeitatilor din Roma antica (in traducere de carton: Pan = Toate / Theon = Zeitati) si este una dintre cele mai vechi si bine pastrate cladiri romane din lume.

In zilele noastre impunatoarea cladire functioneaza ca si biserica crestina (doh!) si se poate vizita gratuit pe parcursul zilei, cu doar cateva minute de stat la coada ce se formeaza non-stop intre coloane si fantana din piata.

Domul imens (original) vine cu propria sa legenda ce spune ca ploaia nu poate trece prin oculus-ul din varful domului, dealtfel singura sursa de lumina naturala a cladirii, dar conform "specificatiilor tehnice" legenda se datoreaza unui complex sistem de evacuare a apei cazute prin oculus.

Plecand de la Navona si continuand pe langa Pantheon ajungem la o mult mai celebra fantana, etern sufocata de turisti, Fontana di Trevi.

As vrea sa pot recomanda o ora sau o zi de vizitare dar nu cred ca exista o perioada optima in care sa ajungi la fantana si sa nu gasesti piata plina pana la refuz. [Later Edit :)) Am ajuns in tura de Maroc pe la 3:00? noaptea, pe ploaie si era pustiu]

Eh! Cu multime de lume sau fara, fantana arata foarte bine atat pe timp de zi cat si pe timp de noapte, atat ca trebuie sa ai grija sa nu te impinga cineva din greseala in apa, sa nu te asezi pe marginea fantanii pentru ca te poti trezi ridicat de jandarmi si sa ai grija la buzunare. In rest, bafta la dat din coate pentru a ajunge langa apa.

*In zilele de Luni, Miercuri si Vineri accesul turistilor langa fantana este oprit, apa este scoasa si echipe speciale colecteaza monezile aruncate de turisti in fantana (~8.000€ de fiecare data. ~1.200.000€ / an). Daca ajungi in aceste zile prin zona, incearca sa treci pe acolo si poate ai noroc sa prinzi event-ul :) Mai multe, aici: Curatarea fantanii Trevi

Aproximativ in acceasi zona cu obiectivele de mai sus se gaseste Piata Spaniola (Piazza di Spagna) cu ale sale faimoase Scari Spaniole (Spanish Steps) ce pe mine m-au dezamagit maxim :)), dar si superba fantana arteziana Fontana della Barcaccia (Fantana barcii urate), ce salveaza putin peisajul.
     Obiectivul principal, scarile, sunt aproape imposibil de vazut datorita sutelor de oameni ce cauta orice colt liber pentru a se aseza la o poza, la o vorba sau la luat o gustare pe treptele albe.

*In apropierea pietei se afla un Carrefour non-stop, un McCdonald`s deschis pana pe la 0:00 si o gura de metrou.

O piata imensa dotata cu fantani, statui si un imens obelisc, Piata Poporului nu trebuie ratata pentru o plimbare prin Roma, mai ales ca de aici poti urca in parcul Villa Borghese de unde ai o priveliste superba la apus (vorbim imediat si despre parc) si pentru ca pe stradutele de langa piata gasesti numeroase restaurante unde poti manca ceva mai linistit comparabil cu aglomeratia de la celelalte obiective.

*Noi am mancat la PizzaRé (GoogleMaps), un restaurant fain, cu mancare buna si unde am intalnit si un chelner din Romania.

In parc este de preferat sa ajungi cu cateva ore inainte de apus pentru ca in partea de deasupra Pietei Poporului, pe terasa de pe dealul Pincian se strang zeci sau sute de turisti pentru a admira apusul dintr-unul din cele mai bune puncte de observatie din Roma.

In parc se pot vizita numeroase vile, cea mai importanta fiind Vila Medici, cladiri mai moderne si ruine ale unor cladiri antice, te poti odihni langa lacuri sau fantani arteziene sau te poti plimba pe numeroasele alei pietonale.

Mai peste tot se gasesc restaurante, terase, tarabe cu bauturi si snack-suri si aparent toalete publice, cu toate ca noi nu le-am gasit si am vazut chiar si un centurion folosind boschetii pe post de buda :)).

• Coloseum (Timp aproximativ de vizitare: 1-2 ore)
     Printre cele mai faimoase structuri artificiale din lume, Coloseumul din Roma reprezinta probabil si cel mai usor de recunoscut simbol al orasului, arcadele sale gasindu-se in aproape orice reclama sau poster ce are vreo legatura cu orasul.

Pentru acces in Coloseum trebuie sa te inarmezi cu rabdare, aici gasindu-se cele mai mari cozi (cu exceptia Vaticanului) din oras.

Accesul se face la anumite ore si in anumite conditii (numarul de turisti din interior nu poate depasi 3.000 in acelasi timp) asa ca este recomandat sa ajungi cat mai devreme aici.

Pretul biletului de acces este 12 EUR pentru bilet combinat, Coloseum + Forumul Roman: BILETE COLOSEUM.

Despre cozi....la casa de bilete stai la una dintre cele doua cozi: Cu rezervare si Fara rezervare, indiferent daca ai deja acel Skip the line de la booking sau din alta parte. Noi, cu Skip :)) de la booking nu am reusit decat sa ne asezam la coada "scurta" de la Cu rezervare. La intrare in Coloseum astepti la o alta coada cu toata lumea, indiferent de Skip sau rezervare. La ora la care ai bilet, intri cu toata lumea odata.

Dupa vizita in ruinele Forumului Roman (despre care vorbim dupa Coloseum) ne-am asezat la coada pentru ora 14:00 si ne-am rugat zeului Jupiter sa nu ne trimita ploi pe durata vizitei.

Din fericire accesul se face destul de rapid, luand in considerare ca la intrare se afla detectoare de metale si controlul este aproape la fel de strict ca cel din aeroport.

*Accesul cu bagaje mari, arme albe, obiecte periculoase, etc. este interzis. Grija la ce ai prin bagaj sa nu ramai fara briceag sau altceva.

Odata trecut de securitate, te poti plimba in voie in zonele deschise turistilor de la "parter" si inelele 1 si 2. Pentru acces la subteran, punct belvedere si inelul 3 se plateste o taxa suplimentara si cred ca este nevoie de rezervare. Informatii tot in pagina de bilete (Rezervari si preturi).

Inauntru, in afara de privelistea oferita de ruinele binecunoscute, se mai gaseste un mic muzeu, toaleta publica si garderoba.

Cum spuneam si mai sus, noi am achizitionat bilete combo, Coloseum + Forum Roman = 12 EUR, biletul unic fiind valabil 2 zile.

Dupa ce am scapat de casa de bilete, avand de asteptat cam 3-4 ore pana la intrarea in Coloseum, am dat o fuga pana la Arcul lui Constantin (as in Arcul de Triumf) pentru cateva cadre si ne-am asezat cuminti la coada pentru intrare in Forumul Roman, o uriasa suprafata pe care au fost conservate numeroase ruine ale anticului centru al Romei.

*Intrarea in Coloseum, Arcul lui Constantin si Intrarea in Forumul Roman sunt una langa alta, langa casa de bilete.

Dupa ce treci de securitate, unde esti din nou scanat la rucsac si buzunare, te poti plimba in voie pe unde vrei, atat timp cat nu parasesti zona delimitata.

*ATENTIE: Cum o sa stai cateva ore bune pe aici, ia in considerare faptul ca in Forum nu gasesti nimic de cumparat (mancare, apa, umbrele, etc) iar la cele 3-4 toalete publice e posibil sa prinzi coada considerabila.

Cu toate ca o sa ai la tine un pliant cu obiectivele din Forum, zona este un labirint pe care il poti naviga dupa bunul plac, atat timp cat ai grija sa nu ratezi zonele importante: Aleea de la Arcul lui Tito pana la Arcul lui Septimius Severus cu tot ce e de vazut pe stanga si pe dreapta, Terasa de belvedere si gradinile (accesul se face de la intrarea in Forum la stanga. Odata intrat mai spre Severus trebuie sa te intorci) si zona Palatine Hill cu hipodromul, muzeul si pana la Arcate Severiane sul Palatino (link G Maps)

*Desi pe bilet sunt trecute mai multe obiective, ai de vizitat doar Coloseumul si Forumul IN CARE se gasesc si Palatine Hill si Galeria bla bla si restul. E ca in turele alea unde in pret e trecut transportul daaar si masa soferului si cazarea soferului si bani de cheltuiala ai soferului si fericirea soferului, cu toate ca tu primesti doar transportul :))

Una dintre primele si cele mai mari arene din Roma antica, Circus Maximus (Latina: Cel mai mare circ) acomoda pana la 150.000 de spectatori veniti sa asiste la cursele de cai, care de lupta si alte spectacole oferite de stat sau de personalitati ale vremii.

Acum, zona a fost transformata in parc public, doar o mica zona cu ruine avand accesul restrictionat de un gard de protectie.

In aceasta micuta piata se pot vizita cateva obiective: temple, fantani, ruine, dar si biserica ce adaposteste Gura Adevarului, un disc de piatra in care a fost sculptata o fata umana, disc ce a devenit un punct de atractie pentru turisti.

Noi din pacate am ajuns aici in afara orelor de vizitare asa ca nu am avut sansa sa ne bagam mainile in gura discului asa cum fac toti turistii ce viziteaza biserica, dar ne-am oprit putin pentru a privi celelalte obiective.

Nici nu stiu cu ce sa incep aici, zona fiind aglomerata la maxim cu obiective turistice vechi si noi, mici si mari: muzee, ruine, biserici, palate si alte muzee.

Ai crede ca in Roma nu gasesti ceva mai impresionant decat Coloseumul, Fontana di Trevi sau alte obiective super-mega cunoscute...si totusi....pe mine cel mai mult m-a lasat cu gura cascata uriasul monument dedicat lui Victor Emmanuel, primul rege al Italiei.

Altare della Patria - Altar of the Fatherland - Altarul Patriei, este o adevarata opera de arta ce ofera un pachet all inclusive oricarui turist care ajunge la portile sale. Monumentul, ce adaposteste si mausoleul soldatului necunoscut, dispune de un muzeu, o terasa cu belvedere ce poate fi accesata cu ajutorul unui lift din sticla, statui din marmura si metal, coloane uriase, sali grandioase si privelisti superbe asupra Romei in toate directiile.

Accesul la terasa se face contra sumei de 7€ (merita toti banii) dar in rest monumentul se poate vizita gratuit intre 9:30 si 19:30. Recomand vizitarea la o ora mai tarzie, intrucat dimineata soarele bate dinspre Coloseum si nu ai o vedere foarte buna catre Forumul Roman.

Tot in Piata Venetia gasim si faimoasa Columna a lui Traian, o coloana imensa ce comemoreaza victoria imparatului impotriva Dacilor.

Aceasta se afla intr-un sit arheologic dar se poate admira gratuit de langa gardul de sticla ce o inconjoara.

Forumul lui Traian este compus din alte coloane de dimensiune mai mica, fara sculpturi si decoratiuni grandioase si ruine ale zidurilor exterioare. Ruinele se pot admira tot de langa gardul de sticla ce inconjoara situl.

Piata lui Traian se gaseste imediat langa Forum si din ea au rezistat testului timpului numeroase camere pe mai multe nivele.

Noi nu am intrat in piata dar se pot vizita destule si aici. Un articol de ajutor, aici: Forumul si Piata lui Traian.

Daca nu ai mai fost intr-un astfel de muzeu, intra. Daca ai fost intr-un muzeu de genul Madame Tussauds, cei 9€ nu se justifica, acest muzeu fiind mai mult o joaca de copii.

Un alt obiectiv turistic interesant din Roma este Torre Argentina, cunoscut ca sanctuarul pisicilor din Roma. Aici, in ruinele vechilor temple (printre care si cel in care a avut loc faimoasa tradare si injunghiere a lui Julius Caesar), traiesc aproximativ 250 de pisici ce sunt ingrijite de o organizatie non-profit si ocazionalii turisti voluntari.

Pe cursul Tibrului, rau ce strabate intreaga Roma, se gaseste si o insula ce a avut o mare importanta in viata orasului inca din antichitate, istoria sa fiind mereu legata de medicina si sanatate.

In zilele noastre, pe insula se afla spitale, biserici si chiar si o banca, iar vizitarea se poate face traversand unul dintre podurile ce au unit din cele mai vechi timpuri insula de restul orasului.

Cam atat despre tura noastra in Roma. Am vazut multe obiective dar am "ratat" suficient de multe pentru a se justifica inca o tura, undeva in viitorul indepartat :)) (e funny pentru ca am ajuns din nou peste o luna).

In continuare arunc aici o parte din pozele random de prin oras, imi cer scuze de marimea articolului (dar prefer sa pastrez toata informatia intr-o singura "bucata") si ma pregatesc energetico-magnetico-spiritual pentru articolele din fantastica tura in Maroc.