Bulgaria: Rusenski Lom


Info:
Perioada: 2.11.2019 (1 zi)
Organizat de: AFK - Blog de weekend
Pro:
     O zi in natura, la doi pasi de Bucuresti.
     Trekking, peisaje faine, istorie.
Contra:
     Pericol de cadere de pietre pe anumite portiuni.
     Preferabil de facut in grup 4+ persoane.
Album Foto: Rusenski Lom
Costuri aproximative:
     250-300 RON / PERS (transport, mancare de drum, cina, etc.)
Moneda: Leva [BGN]

Obiective (link catre site informativ):

Harta obiective:


"Reclama":

     Aceasta este o tura de trekking cu transport personal, asa ca bagajul nu prea conteaza. Ideal este sa ai la tine un minim de echipament - smartphone cu roamingbocanci trekkingpantaloni trekkingwindbreakerfrontala in caz ca te ratacesti si ramai noaptea in padure, aparat fotoochelari de soare, etc. Ai aici un ghid despre cum sa pregatesti o tura si ce sa bagi in bagaj: Sfaturi Utile!

     Pentru combustibil si cumparaturi noi am folosit ca de obicei Revolut-ul, dar nu te astepta sa poti plati in canion cu cardul.

     Din banner-ul de mai jos iti poti comanda gratuit propriul card Revolut si la activare primim si noi o bere (nu din banii tai, chill 😜):



Transport:

     Cum abia cu o seara inainte imi venise si mie plasticul ce imi permite sa conduc AFKmobilul 😅, am optat pentru o zi fara bere si am mers in doi, cu masina personala in acest traseu.

     Combustibil gasesti ceva mai ieftin in Bulgaria, dar noi am alimentat de la Petromul la care oprim de fiecare data pentru cafea si toilet break. Gasesti aici pretul actual: Benzina Petrom Giurgiu.

     Din Ianuarie 2020 (parca?) BGvigneta se poate achizitiona online (bgtoll.bg), de la benzinariile din Bulgaria care au fost echipate cu aparate speciale (noi am luat de aici - GMaps) sau din vama ... unde platesti mai mult si cu niste scoruri putin modificate. Recomand sa o iei de la benzinaria de mai sus. Este imediat dupa vama, ai loc de parcare si de obicei mai este cineva acolo sa iti arate ce si cum, in caz ca nu te descurci.



Mancare si bautura:

     Micul dejun acasa, un snack si o cafea la Petromul de mai sus, sandvisuri din rucsac in canion si un pranz tarziu sau cina in Ruse, la deja cunoscutul Happy Bar & Grill. Meniul il gasesti aici [Menu HBnG], dar trebuie sa te avertizez ca 2 luni mai tarziu am ajuns din nou aici si am stat la coada, cu numele trecute pe lista. 😅

     Bonus in Ruse este ca au meniul si in romana, poti sa platesti si in Lei daca vrei si da, poti comanda in romana pentru ca majoritatea personalului vorbeste cat de cat romana.

     Nu este reclama, suntem doar fani Happy, indiferent in ce oras ii gasim 😁...



Cheltuieli:

     In afara de cumparaturile de acasa (sandvisuri, dulciuri, apa) si de combustibil, mai ai de dat bani pe o cafea la benzinaria de mai sus, pe taxa de pod la dus si intors, pe BGvigneta, pe eventualele sticle de Zagorka pentru acasa si pe masa din Ruse. In functie de consumul masinii si apetitul personal, nu prea ai cum sa sari de 250 - 300 Lei de persoana.

     Daca totusi pleci in tura mai spre vara si timpul permite, mai poti cheltui ceva bani la obiectivele din jur. Vorbim despre cateva dintre ele mai jos.

     Recomandarea noastra este sa schimbi Leva in Bucuresti, sa scoti de la bancomat din orasele mai mari din Bulgaria (noi am scos de cateva ori de pe Revolut, fara probleme) sau sa schimbi in orase din Lei sau Euro. In nici un caz nu schimba in vama pentru ca au curs dubios, rotunjesc intr-un mare fel sumele si risti sa te enervezi daca stai sa te certi cu ei.

  • Cafea: 2-4 Lei
  • Taxa pod RO =>  BG: 13 lei
  • Taxa pod BG => RO: 2 EUR, 4 Leva sau card. Nu accepta Lei!
  • BGvigneta: 
    • de weekend - Vineri 12:00 - Duminica 23:59: 10 Leva
    • pe o saptamana: 15 Leva
  • Zagorka la magazin: 1-2 Leva
  • Bisericile din stanca: 3 Leva
  • Meniu Happy Ruse:  15 - 30 Leva de persoana

Siguranta:

    Cu toate ca am auzit destul de des despre pericolul ce te pandeste pe drumurile in Bulgaria, nici in aceasta tura in doi nu am avut probleme (nici nu ne dorim) si am ajuns cu bine acasa si din scurta plimbare de o zi.

     Este nevoie de atentie in canion, la urcarea pe treptele sapate in stanca si jos in defileu, deoarece se gasesc destui "destepti" care arunca cu pietre in padurea de jos, unde te plimbi tu linistit, admirand natura.

*Noi am avut un fluier la noi si i-am atentionat, pentru ca riscam sa ramanem pe acolo.

     Nu e motiv de panica, dar traseul de trekking este destul de lung, urmeaza cursul apei, deci mai dai si de zone umede / mlastinoase. Padurea este densa si in perioada in care am ajuns noi, complet pustie, de aici si recomandarea de la inceput, de a merge in grup ceva mai mare.



Descriere traseu:

    Cum ziua in Noiembrie este scurta si cum soferul incepator merge incet, nu am avut foarte mult timp la dispozitie pentru explorat, dar am avut parte de vreme buna si ne-am bucurat de o zi superba in natura.

     Dupa vama am plecat direct catre canion si am parcat la intrarea de langa bisericile in stanca de la Ivanovo. Aici au loc cateva masini si autocare, deci teoretic gasesti loc lejer. Tot in parcare gasesti un magazin cu souveniruri, panouri informative si vanzatori cu artizanat.

Bisericile din stanca de la Ivanovo

     Din parcare am urcat catre pesteri, folosind treptele sapate in stanca. Sus poti vizita cateva mici grote si te poti bucura de priveliste, iar daca tot ai ajuns pana aici, poti plati 3 Leva pentru a avea acces si la camerele ornate cu desene religioase. Daca nu te pasioneaza partea religioasa, poti da cei 3 Leva pentru a iesi pe balconul de deasupra parcarii. Inauntru noi am gasit si un ghid ce povestea doritorilor istoria lacasului de cult si pe o masa de la intrare am vazut chiar si pliante in romana.


     De la grote drumul continua catre un punct de belvedere accesibil si direct din parcare sau dispre traseul de trekking. Aici, daca ai noroc de vreme buna, ai o priveliste faina asupra unei mari portiuni din canion.

     Ai grija pe portiunile abrupte si in zonele de dupa balustrada, daca ai de gand sa treci mai departe de ele.


Traseu trekking si Nature Trail

     In continuare noi am coborat spre drumul forestier ce duce catre restul complexului de grote si traseele de trekking.


     Drumul este lejer si aparent folosit de carute cu care sunt plimbati turistii, dar datorita extra-sezonului nu am mai gasit turisti in zona si am abandonat drumul spre grote la un fel de sens giratoriu natural si ne-am intors spre forestierul mai mare, ce coboara spre delta.


     Cred ca 30-45 min am mers prin vegetatie luxurianta, delte cu papuris, paduri dese si stanci golase pana ne-am hotarat sa ne intoarcem la masina, deoarece ne-am dat seama ca, din nou, nu ne-am informat complet despre destinatie si traseul ales avea o durata ceva mai mare decat estimatul.

*Info! Poteca este marcata destul de des cu banda alb-rosie, deci este destul de greu sa te pierzi.
*Atentie! Traseul ajunge pe sub punctul de belvedere, de unde pot cadea (sau pot fi aruncate) pietre!

     Ai grija la animale salbatice (pericol scazut, mai ales daca faci galagie), la zone cu apa sau noroi si mai ales ai grija sa nu te prinda noaptea pe acolo. Ah! Da! Vara probabil trebuie sa ai grija si la serpi!


     Noi in aceasta tura doar atat am reusit sa "bifam", dupa iesirea din canion mergand direct in Ruse pentru ceva de mancare si apoi spre casa.

     Cum tu poate ai mai mult timp la dispozitie, poti ajunge si in alte cateva locuri aflate foarte aproape.


Basarbovo Monastery

     In caz ca nu te-ai plictisit de biserici sapate in stanca, poti face o vizita si la Basarbovo, ruda ceva mai bogata a lui Ivanovo. Aici au fost construite cateva cladiri noi, a fost adusa electricitate si ai chiar si toalete.

     Biletul de acces este 4 Leva si se cumpara din curte, de la baza scarilor. Mai multe informatii: Site Turism.

     Ca si la Ivanovo, aici ai mai multe camere sapate in stanca si decorate cu desene religioase. Privelistea de sus de pe scari este destul de faina, chiar daca aici esti intr-o zona mai civilizata si nu te poti bucura doar de natura.

*Atentie! Ca si la Ivanovo si aici ai cateva trepte de urcat.

     In zona am mai ajuns intr-o alta tura de o zi prin 2015 (AFK), dar si in 2020 intr-o alta scurta plimbare, ce nu va avea articol separat pe blog.


Orlova Chuka

     La pestera Orlova Chuka ajungi destul de lejer, dar daca nu este extrasezon, cred ca este o idee buna sa lasi masina in parcarea de sus, pentru ca jos sunt putine locuri si urcarea este destul de solicitanta daca nu ai o masina sanatoasa.

Atentie! Pestera se viziteaza doar intre 1 Aprilie si 31 Octombrie iar pretul variaza cu marimea grupului (vezi link, in dreapta, la Opening Hours). 6 Leva pentru grup mic.

     In sezon aici gasesti o casa de bilete, o mini terasa, toaleta eco 😅 si o zona de belvedere. De la belvedere pana la pestera se coboara pe o poteca cu trepte sapate in stanca, ce iti va solicita putin picioarele.

     Tururile ghidate dureaza 40-50 min si din cate imi aduc aminte din 2015 cand am gasit deschis (evident ca acum, in Ianuarie, era inchis) sunt destul de amuzante si informative.

*Info! Foarte posibil sa aduca vorba ghidul si de un bacsis.

Poze din interior avem doar din tura din 2015, aici: Haihui Trip to Buzludzha and Veliko Tarnovo.
Ce am vazut in Ianuarie 2020, mai jos:


Fortareata Cherven

     Tot aproape de cele de mai sus gasesti si ruinele fortaretei Cherven, unde se organizeaza si un Festival Medieval, daca ai noroc sa ajungi in perioada desfasurarii.

     Aici gasesti o parcare dotata cu terasa si magazin de souveniruri si destul de multe trepte ce urca pana pe platoul unde se gasesc ruinele fostei cetati.

     Foto gasesti tot in articolul de mai sus, iar taxa de acces este 6 Leva.

     Cam atat despre ce poti vedea pe langa Ruse, intr-o tura ce se poate face integral in 12-13 ore si nu te costa foarte mult.



Follow #afkdeweekend for more!



No comments:

Post a Comment

-----