Bulgaria: Shumen, Madara si Albena


Info:
Perioada:  18.08.2018 (1 zi)
Organizat de: AFK - Blog de Weekend
Pro:
     Tura usoara de vara.
     Intr-o singura zi vezi monumente uriase, fortarete antice si faci si o baie in mare.
     Costurile sunt mici si nu depui efort decat la Madara.
     Alte obiective pe drum, in caz ca vrei sa schimbi planul.
Contra:
     Ai nevoie de o masina, iar soferul are multe ore de condus fara bere.
     Pierzi destule ore pe sosea. Trezit cu noaptea in cap si revenit noaptea tarziu.
     La Madara ai de urcat cateva sute de trepte pana la fortareata.
Album Foto:  Shumen, Madara si Albena
Costuri aproximative:  150 RON / persoana (combustibil, intrari, mancare)
Moneda:  BGN (Leva)

Obiective (link catre site informativ):
Traseu:


     Proaspat reveniti din solarul numit Cipru, l-am pacalit pe Claudiu ca berea ingrasa si l-am convis sa mergem intr-o plimbare de o zi in Bulgaria, cu el ca sofer.

     Aveam in plan sa ajungem pe la Balchik, dupa ce vizitam cateva obiective mici in drum, ca sa nu ne plictisim, dar, cum se intampla destul de des in Bulgaria, am schimbat planul din mers pentru ca ne-am poticnit in ceva neasteptat ... neasteptat de fain.

Info: In Bulgaria te poti plimba doar cu buletin (CI), ai nevoie de o vigneta pe care o poti achizitiona in vama sau de la chioscurile de dupa (la Ruse recomand chioscurile pentru ca in vama e coada mare), iar de schimbat Leva, e mai sigur sa schimbi in Bucuresti, pentru ca la chioscurile de dupa vama ai un curs ceva mai prost.

     Nu uita sa bagi in rucsac o pelerina de ploaiesmartphonebocanci trekkingpantaloni trekkingwindbreakeraparat fotoochelari de soarerucsac de drumetiebluza termica sau tricou si pentru urgente un fluier.

     Mai multe despre pregatirea unei ture, in sectiunea Sfaturi Utile!

     Pentru plati noi folosim cardul Revolut. Din link iti poti comanda si tu unul, gratuit!


     Odata scapati din vama, am pus cap compas Shumen, un orasel micut d.p.d.v. geografic dar urias ca insemnatate in istoria Bulgariei.



     Noi am mai ajuns aici de cateva ori [ai aici articole cu poze si alte informatii: Shumen], dar nu ne refuzam niciodata cateva minute printre uriasele statui de beton ce "pazesc" monumentul.

     Pentru a ajunge sus cu Google Maps, urmeaza drumul ce merge spre Fortareata Shumen, nu cel din mijlocul orasului, pentru ca nu este practicabil, chiar daca Google iti spune ca este. Alternativ, daca esti mai curajos, poti urca cele cateva sute de trepte (nu am numarat dar am gasit si 1.300 si 3.000 de trepte pe net) ce pleaca din oras si ajung in "curtea" monumentului.

     In parcare, langa observatorul astronomic, gasesti o terasa cu bauturi reci si calde, unde exista si o toaleta contra cost. 0,5-1 Leva, nu mai stiu. (...platesti chiar daca iti iei o cafea / o bere).

     Intrarea in monument costa 4 Leva, sau gratis daca alegi orice alta cale de acces in afara de cea de la steaguri. Frumos este sa platesti pentru ca asa este civilizat.

Info: Tot aici se mai pot vizita contracost (nu stiu daca temporar) niste iurte, iar din spatele monumentului se lanseaza uneori parapantisti.

     Dupa ce am terminat de admirat colosul de beton, am mers in oras pentru ceva de mancare, la Popsheytanova Kushta, unde stiam dintr-o tura trecuta ca au o curte interioara linistita si mancare decenta.



     In drum spre teoreticul Balchik, am rugat frumos pe `nea Google sa ne arunce o fuga si pe la Calaretul din Madara, o sculpura in stanca, reprezentand un cavaler ce omoara cu sulita un leu, datand de pe la 700 - 800 EN.

     Despre obiectiv nu stiam mare lucru, doar ce vazusem in cateva poze pe la alti prieteni plimbareti, asa ca nu ne asteptam sa stam foarte mult pe aici ... ha ha ha.

Atentie!: Daca faci tot traseul, o sa stai cateva ore bune in padure si nu o sa gasesti nici o sursa de apa. O sa ai mult de urcat asa ca ai grija sa ramai hidratat. Nu strica si ceva de mancare.

Atentie!: Singurele toalete se gasesc langa casa de bilete. In rest ... bio-naturel all the way!

     Odata ajuns la parcarea indicata de Maps, iti poti achizitiona biletul de acces contra sumei de 4 Leva, dupa care poti incepe ascensiunea catre faimosul calaret, urmand aleile sau treptele din spatele casei de bilete.

Hint: Alternativ, poti vizita partea de jos a complexului, dar iti recomand sa faci ca noi si sa iti pastrezi fortele pentru ascensiune.

     Ajuns la platoul de observatie al calaretului, vei observa ca nu ai prea multe de vazut, doar o sculptura ce abia se vede pe zid, la cativa metri de sol.


     De aici, cu spatele la calaret, recomand sa faci dreapta, pentru a intra pe poteca spre fortareata (traseele sunt semnalizate destul de bine), urmand linia stancilor pana la primele trepte.

     Urcusul dureaza aproximativ 30 de minute (noi am prins si un scurt episod de ploaie in care ne-am adapostit sub un podet), iar scarile in unele locuri sunt destul de abrupte si alunecoase. Privelistea in schimb, este superba.


     Ajuns pe platou, vei avea o panorama a intregului podis, pana la Shumen, iar stancile galbui in contrast cu padurea verde arata binisor.

     In afara de peisaj, aici se gasesc si ruinele unei antice fortarete din care au mai ramas astazi doar cateva fundatii si ziduri partial refacute in timpuri moderne.


Info: Dupa cum se vede si intr-una dintre pozele de mai jos, pe platou se mai poate ajunge si pe o "Carare secreta", dar noi nu am avut timp sa o exploram. *A nu se confunda cu fisura folosita in timpuri stravechi de locuitorii fortaretei, fisura despre care o sa citesti pe panourile informative.


     Cum tot ce urca trebuie sa si coboare, dupa ce ne-am plimbat binisor pe platou, am coborat din nou la baza stancilor, unde am explorat si restul traseelor.

     Astfel, in interiorul parcului (partea de jos despre care vorbeam la inceput), mai poti gasi ruine, altare din piatra, pesteri, izvoare si frumoase alei pavate.

     Parcul este bine amenajat, asa ca gasesti peste tot banci, cosuri de gunoi si chiar cativa comercianti de produse hand-made.


     Per total, noi cred ca am stat cam patru ore in Parcul Arheologic Madara, un loc cu mult peste asteptari si unde cu siguranta revenim pentru o explorare mai desavarsita.

     Dupa toata alergatura si urcusul treptelor, am plecat spre seara in directia Albena, abandonand planurile de Balchik si alte obiective pentru o tura viitoare.

     Albena este un oras turistic, cu multe hoteluri, restaurante, terase si plaje nesfarsite, cu nimic deosebit fata de alte asemenea orase de la malul Marii Negre.

Info!: Pentru acces cu masina in zona turistica trebuie sa platesti o taxa de intrare (pe zone colorate). Iar cartela de acces se taxeaza si la iesire, la unul din aparatele montate in zona.

     Plaja pe care am aterizat noi era curata, cu apa calda si nisip fin, iar pentru a ajunge la adancime mai mare (macar pana la piept), trebuia sa mergi cateva zeci de metri.

     Dupa baie ne-am bagat la un Steak House cu terasa din lemn, intre multimea de hoteluri, unde am mancat o pizza scumpa si dezamagitoare, pe care am asteptat-o vreo 20 de minute, dupa ce am stat 15 sa ne ia cineva comanda ... in sfarsit un loc din Bulgaria unde suntem tratati ca in Romania. 😅😓


     Dupa ce am mancat, am plecat inapoi spre casa folosind acelasi traseu ca la venire, dar daca iti calculezi altfel timpul, te poti intoarce si prin Vama Veche daca iti e mai util.

     Cam aceasta a fost a ... hmmm ... 11-a noastra incursiune in Bulgaria, o tura faina de o zi, tura pe care ti-o recomand pentru acele weekend-uri cand vrei sa pleci dar nu stii unde.



No comments:

Post a Comment

-----