Radioactive trip: Kiev

Info:
Perioada: 26.09 - 1.10.2019 (6 zile)
Organizat de: Lost in Travel
Pro:
     Orase primitoare si oameni foarte faini.
     Preturi ca la noi (in Ucraina).
     Distractie si veselie.
     Istorie si adrenalina.
Contra:
     Destul de greu de ajuns direct din Romania.
Album Foto: Ucraina 2019: Kiev
Cazare:
     Berlin: RixHouse
     Lviv: Park Plus Hostel
     Kiev: AK Hostel Kiev
Costuri aproximative:
     2.500 RON - 500 EUR / de persoana (zboruri / cazari / mancare / cheltuieli)
Moneda: EUR / UAH

Obiective (link catre site informativ):

Harta obiective Kiev:

Pentru ca aveam de muuulta vreme in target sa ajungem la Cernobil, ne-am hotarat sa nu ratam ocazia si sa participam la aceasta tura marca Lost in Travel, avand ca obiectiv principal vizitarea zonei de excludere din jurul faimoasei centrale.

*Nu! Nu am mers pentru ca am vazut serialul. 😅 Intamplarea a fost sa apara in aceeasi perioada.

Tura a fost una tipica lui Narcis, cu zig-zag-uri prin Europa si locatii diversificate. Astfel, dupa o jumatate de noapte in Berlin, am zburat in Lviv, de acolo am luat un tren de noapte spre Kiev, iar spre casa am zburat via Billund.

Cum un singur articol ar insemna un tl;dr (too long;didn`t read) direct si de necontestat, o sa impart tura pe orase, pentru o mai buna detaliere.

Cum companiile aeriene cer pe bagaje mai mult decat pe zbor, am optat si de aceasta data doar pentru bagaj de mana (4 segmente de zbor) asa ca a trebuit sa avem grija ce bagam in rucsaci pentru cele 6 zile. Ai aici un ghid despre cum sa pregatesti o tura: Sfaturi Utile!

Nu uita sa bagi in rucsac o pelerina de ploaiesmartphone cu roaming activatbocanci trekkingpantaloni trekkingwindbreakeraparat fotoochelari de soarerucsac de drumetiedopuri pentru urechibluza termica sau tricou si pentru urgente un fluier.

Pentru plati am folosit mai mult cash, dar si cardul Revolut, cu care am achitat pe la unele magazine si la restaurante.

Din banner-ul de mai jos iti poti comanda gratuit propriul card Revolut si la activare primim si noi o bere (nu din banii tai, chill 😜):

Zboruri, transfer si transport:

Otopeni - Berlin Schonefeld am zburat cu Ryanair, iar de la aeroport am luat autobuz [site transport public Berlin] si apoi metrou pana in oras. Biletele pentru transportul in comun se iau de la automatele galbene din terminal si costa 3,50 EUR, daca nu ma inseala memoria.

Dupa o bere si vreo 4 ore de somn in Berlin, ne-am intors pe aceeasi cale la aeroport, de unde am luat WizzAir-ul de dimineata cu destinatia Lviv, unde am stat cateva zile faine. Din Lviv am plecat intr-un mod mai putin obisnuit pentru noi, cu trenul de noapte, la cuseta. Noaptea a fost o adevarata aventura, eu avand patul de sus, la vreo 2m de podea, intr-un tren aflat la ani lumina de stabilitatea oferita de un maglev sau macar un tren "normal" din tari avansate tehnologic. Fun fun fun! 😱 Partea buna este ca nu a comentat nimeni la barul deschis peste noapte intr-una dintre cabinele noastre 😃🍻🍷.

In Kiev am mers cu autobuzul, metroul si Uber-ul, dar pentru o detaliere cat mai buna a transportului in oras, arunca un ochi peste articolul din link, deoarece este foarte cuprinzator [Kiev transport - preturi, ore, descriere].

O sa mentionez totusi ca:
  • Unele autobuze au regim special in functie de sezon si ziua din saptamana;
  • In autobuz (...ele cu care am mers noi) taxarea se face la controlor, in interior;
  • Exista riscul sa te ia somnul pe benzile rulante uriase din metrou;
  • Accesul la metrou se face in baza unui jeton ce se cumpara de la casa de bilete.

Din Kiev am luat un Uber pana la aeroport, de unde am plecat catre Billund, iar de acolo am luat un alt zbor catre Bucuresti. Atentie, Kiev are mai multe porturi aeriene, asa ca mai bine verifica cu soferul daca mergi unde trebuie. Zborurile internationale sunt pe Boryspil International Airport.

Statiile de metrou din Kiev sunt renumite pentru adancimea lor, statia Arsenalna detinand inca titlul de "cea mai adanca statie de metrou din lume" la 105 metri sub nivelul solului.

Cazare:

AK Hostel Kiev sau AK Hostel Khreschatyk cum il gasim pe GMaps are marele avantaj de a se afla la doi pasi de Maidan si Arcada Prieteniei intre Natiuni, pentru ca in rest nu ne-a dat pe spate cu nimic. Camerele mari cu paturi suprapuse, receptia ingramadita, personal nu tocmai friendly si accesul printr-un gang din filmele cu mafioti, ne fac sa nu recomandam cazarea, decat daca iti convine pretul, nu vrei sa stai prea mult in camera si nu iti e frica de pasaje intunecate.

In rest, AK este curat (incaltamintea ramane la usa), are doua dusuri si toalete si chiar si un mic lift in care probabil pot urca 2 persoane fara bagaj.

Mancare si bautura:

Spre deosebire de Lviv, unde am colindat numeroase baruri, terase si restaurante, in Kiev ne-am bazat mai mult pe Puzata Hata [GMaps], lantul de restaurante tip "impinge tava", despre care am vorbit in articolul precedent. Mancarea este foarte buna, ai multe sortimente dintre care sa alegi, este curat, ieftin si foarte important pentru noi, rapid.

In afara de Puzata am mai mancat la McD si inca vreo doua restaurante si cafenele, dar nimic despre care sa povestim aici. Kievul are destule locuri faine unde sa aduni calorii, asa ca nu trebuie sa iti faci griji in aceasta privinta. Trip Advisor, Google Maps si restul internetului te pot ajuta lejer sa te decizi in caz ca nu vrei sa intri "la risc" in vreun stabiliment.

Cheltuieli:

Kievul este putin mai scump ca Lviv-ul, dar fata de alte capitale europene, aici nu trebuie sa te panichezi prea tare de portofel, preturile fiind decente.

Masa la restaurant: 60,00 - 150,00 UAH
Vin magazin: 40,00 - 200,00 UAH
Magnet frigider: 10,00 - 60,00 UAH
Meniu McD cu cafea: 130,00 UAH
Bus / Funicular / Metrou: 8,00 UAH
Bere magazin: 15,00 - 40,00 UAH
Mancare si bere Puzata: 120,00 UAH

Siguranta si interactiune cu localnicii:

Kiev este un oras maricel, ceva mai mare ca Bucurestiul dar mult mai liber si aerisit, datorita bulevardelor si pietelor mari, construite in stil grandios-sovietic dar si datorita populatiei ceva mai reduse ca si densitate.

Fata de alte mari orase europene, in Kiev nu am prea vazut cersetori sau vanzatori ambulanti agasanti, iar binecunoscutii africani iesiti la vanatoare de buzunare ce te pandesc prin alte orase, lipsesc cu desavarsire.

*Furturile din buzunare sau genti in transportul in comun sunt la fel de obisnuite ca la noi, deci nu lasa garda jos doar pentru ca nu vezi 10 negrii mititei, la 2 metri juma` inaltime, din 5 in 5 metri.

In rest, ne-am plimbat zi si noapte prin oras, prin parcuri si pe stradute, prin ganguri si metrouri pustii, fara probleme. Politia isi face simtita prezenta doar prin cele cateva masini de pe strazi, dar am vazut foooarte multi soldati in uniforma (fara armament) prin piete sau pe bulevarde (majoritatea facandu-si selfie-uri cu monumentele 👮).

Mima si degetul aratator te ajuta oriunde nu te descurci cu inglishul, dar mai peste tot am gasit personal vorbitor de ceva engleza, cat sa iti poti lua o cafea sau o vata pe bat.

Obiective turistice:

Dupa cum spuneam si mai sus, Kievul este un oras mare ca si suprafata, iar obiectivele turistice nu sunt grupate doar central ca in alte mari citadele, fapt ce ne-a obligat sa renuntam putin la obisnuitul mers pe jos si sa mai apelam si la metrou si autobuz ocazional.

Avand in vedere raspandirea pe harta a obiectivelor si distantele fata de centru, in acest articol renuntam la asezarea lor intr-o anume ordine si lasam la alegerea fiecaruia ordinea de vizitare.

In cazul in care vrei sa afli mai multe despre oras, iti putem recomanda ghidul cu care am fost noi: Ludmila Kilesso - english tours.

• Kiev Pechersk Lavra
    • zona de pelerinaj religios
    • Biserici, muzee si chiar si pesteri
    • Gratuit in mare parte
    • Timp vizita: 1-3+ ore

Daca ai impresia ca preabucurosul Daniel de Bucuresti cu a sa Mega Catedrala este Master of Bling Bling, Kievul o sa iti "ingalbeneasca" ochii de la atatea cupole poleite si biserici viu colorate, iar Manastirea Pesterilor (traducere aproximativa) este undeva in varful topului cand vine vorba de bling religios.

Aici gasesti numeroase asezaminte religioase, muzee, turnuri de 100 m vopsite in culori aprinse (Great Lavra Bell Tower este cel mai cunoscut), si chiar si ceva pesteri pline cu mumii, ce se pot vizita la anumite ore ... altele decat cele la care am ajuns noi, bineinteles.

• Saint Sophia Cathedral
    • asezamant religios
    • piata cu monument si turn in fata
    • Acces de la 3,00 la 50,00 UAH, gratis pe afara
    • Timp vizita: 20 min - 1 ora

Catedrala Sfanta Sofia se mandreste ca fiind cea mai veche din Kiev, constructia incepand pe la 1037, unii pereti pastrand inca fresce originale.

In interior gasesti zone muzeale religioase dar si arheologice, altare vechi si alte asemenea obiective. Mai multe detalii, preturi si ore, aici: Sfanta Sofia

• Maidan Nezalezhnosti
    • Monumente, fantani arteziene, mall, statui
    • Party zone in serile de weekend
    • Acces gratuit
    • Timp vizita: 1 ora - mai multe ore

Cu toate ca piata a avut numeroase denumiri de-a lungul timpului, zona centrala este recunoscuta la nivel mondial ca Maidanul, in special dupa Euromaidan-ul din 2013, ce a lasat urme inca vizibile pe cladirile din jur.

In afara importantei istorice, piata este un obiectiv turistic major datorita numeroaselor monumente, statui si alte opere de arta ce acopera intreaga suprafata pietonala.

Un alt obiectiv important al pietei sunt fantanile arteziene, care desi nu se ridica la spectaculozitatea celor din Bucuresti (#represent), ne-au fascinat prin puterea lor de a aduna oamenii, localnici si turisti, in jurul lor. Fata de Bucuresti unde lumea se ingramadeste sa faca o poza cool si cam atat, aici am vazut oameni dansand si cantand, artisti stradali cu tot felul de mini-spectacole amuzante, vanzatori ambulanti cu imaginatie (dispozitive artizanale pentru selfie 360°, cursuri de facut baloane de sapun, s.a.) si o atmosfera de sarbatoare ce ne-a bucurat la cortexul frontal si ne-a facut sa uitam de vremea nu chiar placuta.

Sub piata vei gasi intrarea la metrou si multe mici magazine si patiserii, iar mai jos, pe sub intreaga piata, vei da de un imens mall dotat cu food court, Billa si multe magazine. Grija in Billa pentru ca baietii de la securitate sunt foarte vigilenti. Ne-au lasat la casa cu un vanzator surdo-mut si au alergat dupa un "Gigel" ce incerca sa iasa cu produse pe sub geaca, de am zis ca iese macel. 😨

In jurul pietei se gasesc numeroase terase, restaurante si magazine, pentru orice nevoie de shoping ai avea. (McD, Puzata, cafenele, etc).

In week-end-uri, bulevardul Khreshchatyk ce traverseaza piata, se transforma in zona pietonala si se umple de veselia ce se regaseste si la fantani.

• Golden Gate
    • Muzeu
    • Timp vizita: 20 min - 1 ora
    • Acces: 15 UAH

Poarta de Aur a orasului a reprezentat punctul principal de acces in oras timp de secole, iar acum a devenit unul dintre cele mai cautate puncte turistice, datorita importantei sale istorice.

Poarta a fost reparata de mai multe ori, pana cand datorita gradului de degradare a fost luata decizia reconstructiei sale, pastrand modelul arhitectonic si modul de constructie cat mai aproape de original.

• The Motherland Monument
    • Muzeu in aer liber
    • Timp vizita: 1-3 ore
    • Acces gratuit in parc dar se plateste intrarea in muzeu si separat in statuie

Sa trecem si la treburi mai interesante, si anume Monumentul Patriei Mama, o statuie din titaniu ce cu tot cu piedestalul - muzeu pe care este asezata, "scuipa seminte" in capul mult mai faimoasei Statui a Libertatii din New York.

Monumentul de peste 100 m inaltime poate fi observat de la kilometri distanta si o vizita in parcul ce-l gazduieste este obligatorie pentru un city break de Kiev. Aici te poti plimba prin muzee in aer liber, poti admira monumente si galerii cu armament militar, zone verzi si ai bonus si o priveliste faina asupra orasului.

Momentul cel mai bun de vizita este inainte de apus, pentru a beneficia de lumina pe timpul vizitei in parc si de intuneric pentru o priveliste faina de pe statuie.

• Biserica S.F. Andrei
    • Timp vizita: 20 min exterior
    • Interior cu plata dar momentan in restaurare - 2019

Una dintre cele mai "dragute" biserici vizitate pana acum, S.F. Andrei din Kiev combina albul cu auriu si nuante de verde-albastru-turcoaz, intr-un spectacol de culoare placut ochiului.

De vizitat nu se putea vizita cand am ajuns noi, momentan fiind in proces de restaurare, dar inteleg ca nici interiorul nu este chiar plictisitor. Poate data viitoare intram.

In jurul bisericii se gasesc numeroase terase, restaurate si magazine de souveniruri, iar pe strada Desyatynna [Andriyivskyy Descent], ce coboara pe langa biserica, se gasesc sute de tarabe cu artizanat, anticariat si alte chinezarii (recomand sa ajungi intai la biserica si sa cobori strada, nu sa o urci).

In stanga de S. F. Andrei, inainte sa cobori pe strada cu souveniruri, poti traversa spre Muzeul National de Istorie, de unde poti intra intr-un parc ceva mai ciudat, creat pentru copii si nu numai.

Aici o sa gasesti numeroase sculpturi colorate, mobilier stradal ciudat, statui si alte ciudatenii care iti vor bucura cu siguranta retina.

Manastirea cu Dom Aurit a sfantului Mihai este o ... manastire albastra cu acoperamant auriu si mult bling bling. Are cateva arcade si usi interesante, iar in coltul din stanga spate are si un foisor cu o fantana unde poti arunca cu bani. Nimic foarte interesant dar a facut parte din turul ghidat.

Mai mult o atractie turistica decat un mijloc de transport in comun, funicularul are statie la baza Andriyivskyy Descent in partea de jos si langa manastirea cu dom aurit, despre care vorbeam mai devreme, in partea de sus.

Cursa dureaza vreo 2 minute jumate, asa ca o sa stai mult mai mult la coada de bilete decat in vagon. Pentru o priveliste faina, ai grija sa stai in partea de jos a vagonului, indiferent de directia de mers.

La baza se afla si o faleza pietonala dotata cu multe terase si alte atractii. Un loc perfect pentru o plimbare pe vreme buna.

Arcada Prieteniei intre Natiuni este pentru noi un monument dedicat parerilor de rau, pentru ca in ciuda faptului ca este la doar cateva minute de cazare, nu am reusit sa ajungem in nici o zi pana acolo. Am incercat in ultima seara, dar a inceput o ploaie trista ce ne-a facut sa abandonam acest obiectiv pentru o data viitoare.

Dinspre Maidan spre arcada se ajunge traversand un pod pietonal si un parc, iar tot drumul pana acolo beneficiaza de o superba priveliste asupra raului Nipru.

Cam toata faleza Niprului este impartita in parcuri, zone verzi si alei pietonale, dar zona din dreptul podului "Metro" este ceva mai aglomerata cu monumente, statui si alte asemenea vechituri. Astfel, Parcul Gloriei Eterne este perfect pentru o plimbare de seara, intre metroul Arsenalna si complexul monahal Lavra.

Aici poti vizita Holodomor Genocide MuseumUkrainian Treasures Museum, Mormantul Soldatului Necunoscut, Podul Sarutului si te poti bucura si de o priveliste faina.

Ca de obicei, nu am reusit sa ajungem la toate obiectivele din oras, asa ca avem asigurata o lista de bifat pentru urmatoarea noastra vizita, cand sper sa nu ratam St. Nicholas Roman Catholic, Cladirea Operei, Monumentul Fondatorilor dar si alte atractii din acest vast oras.

In urmatorul articol mergem sa batem la portile Centralei Nucleare de la Cernobil si sa ne plimbam prin orasele fantoma din zona. Pregateste-ti detectorul Geiger, mergem la Pripyat!

Follow #afkdeweekend for more!