Radioactive trip: Cernobil, Pripyat si Duga


Info:
Perioada: 26.09 - 1.10.2019 (6 zile)
Organizat de: Lost in Travel
Pro:
     Orase primitoare si oameni foarte faini.
     Preturi ca la noi (in Ucraina).
     Distractie si veselie.
     Istorie si adrenalina.
Contra:
     Destul de greu de ajuns direct din Romania.
Album Foto: Ucraina 2019: Cernobil
Cazare:
     Berlin: RixHouse
     Lviv: Park Plus Hostel
     Kiev: AK Hostel Kiev
Costuri aproximative:
     2.500 RON - 500 EUR / de persoana (zboruri / cazari / mancare / cheltuieli)
Moneda: EUR / UAH

Obiective (link catre site informativ):


Harta obiective:

     Pentru ca aveam de muuulta vreme in target sa ajungem la Cernobil, ne-am hotarat sa nu ratam ocazia si sa participam la aceasta tura marca Lost in Travel, avand ca obiectiv principal vizitarea zonei de excludere din jurul faimoasei centrale.

*Nu! Nu am mers pentru ca am vazut serialul. 😅 Intamplarea a fost sa apara in aceeasi perioada.

     Tura a fost una tipica lui Narcis, cu zig-zag-uri prin Europa si locatii diversificate. Astfel, dupa o jumatate de noapte in Berlin, am zburat in Lviv, de acolo am luat un tren de noapte spre Kiev, iar spre casa am zburat via Billund.

     Cum un singur articol ar insemna un tl;dr (too long;didn`t read) direct si de necontestat, o sa impart tura pe orase, pentru o mai buna detaliere.




     Cum companiile aeriene cer pe bagaje mai mult decat pe zbor, am optat si de aceasta data doar pentru bagaj de mana (4 segmente de zbor) asa ca a trebuit sa avem grija ce bagam in rucsaci pentru cele 6 zile. Ai aici un ghid despre cum sa pregatesti o tura: Sfaturi Utile!

     Nu uita sa ai la tine: smartphonebocanci trekkingpantaloni lungiwindbreakerfrontalaaparat fotoochelari de soarerucsac de drumetie.

     Pentru plati am folosit mai mult cash, dar si cardul Revolut, cu care am achitat pe la unele magazine si restaurante din orase.

     Din banner-ul de mai jos iti poti comanda gratuit propriul card Revolut si la activare primim si noi o bere (nu din banii tai, chill 😜):


Zboruri, transfer si transport:

     Otopeni - Berlin Schonefeld am zburat cu Ryanair, iar de la aeroport am luat autobuz [site transport public Berlin] si apoi metrou pana in oras. Biletele pentru transportul in comun se iau de la automatele galbene din terminal si costa 3,50 EUR, daca nu ma inseala memoria.

     Dupa o bere si vreo 4 ore de somn in Berlin, ne-am intors pe aceeasi cale la aeroport, de unde am luat WizzAir-ul de dimineata cu destinatia Lviv, unde am stat cateva zile faine. Din Lviv am plecat intr-un mod mai putin obisnuit pentru noi, cu trenul de noapte, la cuseta. Noaptea a fost o adevarata aventura, eu avand patul de sus, la vreo 2m de podea, intr-un tren aflat la ani lumina de stabilitatea oferita de un maglev sau macar un tren "normal" din tari avansate tehnologic. Fun fun fun! 😱 Partea buna este ca nu a comentat nimeni la barul deschis peste noapte intr-una dintre cabinele noastre 😃🍻🍷.
     In Kiev am mers cu autobuzul, metroul si Uber-ul, dar pentru o detaliere cat mai buna a transportului in oras, arunca un ochi peste articolul din link, deoarece este foarte cuprinzator [Kiev transport - preturi, ore, descriere].

     Dupa vizita la Cernobil, am zburat cu un Wizzair pe ruta Kiev - Billund, de unde am plecat spre casa. Povestim si despre Billund in urmatorul articol.

     Zona de excludere am vizitat-o cu un microbuz al companiei Solo East, ce ne-a pus la dispozitie un ghid ce pe langa engleza, intelegea binisor si romana.


Mancare si bautura:

     In zona de excludere este extrem de nerecomandat sa intri cu mancare sau bautura din afara, deoarece treci prin zone in care radioactivitatea este inca ridicata si risti sa ingerezi particule ce se aseaza pe mancare sau pe recipientele cu lichid. (contactul cu pielea este evitat prin purtarea hainelor cu maneci lungi, dar odata ingerata o particula radioactiva .....).

     Daca totusi vrei sa ai ceva la tine, incearca sa pastrezi mancarea in microbuz, bine etansata de exterior.

     Ca sa nu lesinam de foame in ziua de plimbare, la amiaza am oprit la hotelul din zona si am mancat un pranz copios la restaurantul de langa centrala. Da, hotel si restaurant langa centrala. Nici noi nu ne asteptam.

PS: am fost asigurati ca legumele, fructele si carnea sunt importate in zona, nu crescute local. 😂


Cheltuieli:

     In afara de costul turului (difera in functie de perioada vizitei, zonele vizitate, compania cu care mergi, etc), nu ai nevoie de bani decat pe drum (stop la benzinarie / magazin) si eventual la magazinele de souvenir-uri de la intrarea / iesirea din zona de excludere, de unde iti poti lua tricouri, magneti fosforescenti, sucuri si muuulte alte produse tematice.

     Ca idee de referinta, noi am dat 90,00 EUR de persoana cu tot cu bacsis pe turul de o zi, cu masa inclusa.


Siguranta si interactiune cu localnicii:

     In primul si in primul rand, oricat de tentant suna, nu incerca sa iei "souveniruri" din zonele vizitate. Poate ca suna cool sa te "mandresti" cu o jucarie, o masca sau o carte de aici, dar chimioterapia nu suna cool si nici inchisorile din zona nu cred ca is asa comode. Iti explica ghidul mai multe.

     In al doilea rand, in zona de excludere inca locuiesc si lucreaza mii de oameni, asa ca panica de a intra intr-o zona interzisa dispare cand vezi primul pescar ce motaie pe barca sa cu undita in mana, primul "Dorel" ce repara o groapa din drum sau sutele de muncitori si militari ce isi traiesc viata aici.

Info: Majoritatea celor de mai sus stau perioade limitate in Zona si sunt rotiti periodic, dar exista si o populatie permanenta ce refuza sa isi paraseasca locuintele.

     In rest, interactiune o sa ai mai mult cu ghidul, deoarece tururile sunt gandite in asa fel incat sa nu te intalnesti prea des cu alte grupuri de turisti.

     Siguranta ... atat timp cat nu atingi nimic, stai doar in zonele delimitate de ghid, nu mananci / bei nimic in spatii deschise, nu cazi prin podelele subrede ale cladirilor, porti haine care sa iti lase cat mai putina piele expusa si nu esti atacat de cei cativa caini ce se plimba prin zona ... esti OK! 😀

     Ah! Nu ai voie sa filmezi / fotografiezi soldati, posturi de paza, puncte de control. Nu e nimic interesant, asa ca nu iti risca siguranta sau aparatura foto pentru un cadru cu un Kalashnikov ruginit.

     O sa ai parte si de un mic instructaj in fizica nucleara si o sa afli ca in zona sunt mai multe tipuri de radiatii si implicit, mai multe tipuri de particule radioactive. Unele pot fi oprite de o simpla coala de hartie sau un tricou, altele trec prin aproape orice material. Daca totul decurge bine, esti expus pe durata vizitei la o cantitate de radiatii similara unei radiografii sau mai putin.

     Multa bafta sa te aleaga la un random hand swab in primul aeroport! 😅



Obiective turistice:

     Vizita incepe la primul punct de control, unde dupa formalitati, primesti un dosimetru propriu si personal, ce va masura nivelul de radiatie la care esti expus pe durata vizitei. In grupul nostru nimeni nu a trecut de 0.003 sau ceva pe acolo. Ghidul va avea la el un contor Geiger, cu care va masura radiatiile in zona vizitata si care iti va creste putin adrenalina in momentele cand va incepe sa sune alarmant, cand treci printr-un loc cu radiatii peste limita.


     Prima oprire din tur a fost in zona rezidentiala a Cernobilului, unde am vizitat casele parasite in graba, monumente si biserica inca functionala din localitate.

     Aici natura si-a intrat din nou in drepturi si a acoperit aproape in intregime orice urma de civilizatie, iar timpul si furturile din anii ulteriori accidentului de la centrala, au golit casele ramase de bunurile ce se pot observa in fotografiile de acum 10-20 de ani.


     Urmatoarea oprire a fost la un pod peste raul Pripyat. Aici am vazut pescarii despre care discutam mai sus dar si pasari, caini si alte asemenea semnale ale refacerii acestei zone atat de greu incercate de catre interventia umana asupra atomului.


     Uriasul sarcofag construit in jurul reactorului 4 se poate vedea de la kilometri distanta, la inaltimea de 109 m, el fiind mai inalt decat Big Ben-ul sau Statuia Libertatii. Cel mai aproape de el am ajuns la o oprire pe sosea, in drum spre Pripyat, orasul aflat cel mai aproape de centrala. Aici am testat contorul Geiger, ne-am controlat dosimetrele, ne-am panicat putin cand ghizii ne-au avertizat ca, in cautare de o poza mai clara cu sarcofagul, am iesit din "zona sigura" si ne-am urcat in microbuz, putini dezamagiti ca asta a fost tot ce am vazut din centrala ... pana la urmatoarea oprire, la monumentul aflat la nici 200 m de uriasa structura ... Whaaaat!?!?! Dap, poti ajunge la 2 pasi de reactor, unde stai la coada pentru o poza cu monumentul, in timp de zeci de muncitori misuna prin curtea centralei, la cativa metri de locul exploziei de acum peste 30 de ani.

     Te asteptai sa fie ceva mai ... periculos, nu?



     Probabil cel mai memorabil loc din vizita, Pripyat, iti da cu adevarat senzatia ca esti intr-un film horror si te face sa intelegi macar putin, clipele de groza prin care au trecut locuitorii acestui oras, odata catalogat ca mandria Uniunii Sovietice si un oras al viitorului.

     In ciuda faptului ca a devenit un #InstagramSpot "fierbinte" in ultimii ani, in ciuda sutelor de turisti ce-i calca strazile, in ciuda degradarii naturale si a furturilor si distrugerilor de natura umana, Pripyat are in continuare o frumusete si o liniste macabra, ce nu a fost egalata pentru mine nici de catre Catacombele Parisului, nici de inchisori comuniste sau orasele distruse de razboaie recente, toate locuri ce au povesti cu un puternic impact emotional.

     Aici am putut vizita locuri stiute doar din Call of Duty sau documentare, cum ar fi piscina, parcul de distractii si spitalul. In afara acestor locuri mai cunoscute, am urcat si in blocuri de locuinte, ne-am plimbat prin apartamente ce inca mai pastreaza obiecte personale, am vizitat stadionul local si am comparat fotografii vechi cu spatiile acaparate intre timp de natura.



     La final am vizitat un loc despre care nu auzisem foarte multe, un loc tinut secret mult timp, dar despre care stiau oameni din lumea intreaga, inca de pe vremea sa de glorie: Duga - The Woodpecker (ciocanitoarea).

     Sistemul radar de detectie peste limita orizontului trebuia sa fie cel mai performant din lume la acea vreme si se spera sa fie o unealta sovietica de neegalat in spionajul international. Statia situata intre Cernobil si Pripyat este denumita pe internet Duga 3, cu toate ca nu exista o documentatie in acest sens. URSS-ul a avut mai multe astfel de statii pe teritoriul sau dar cele mai importante au fost cea din Siberia si cea de aici.

     Statia a devenit cunoscuta datorita semnalului emis in intreaga lume, la frecvente ce au interferat cu traficul naval si aerian, cu radioamatori sau chiar transmisii TV. Nu a durat mult pana au aparut si numeroase teorii conspirative despre capacitatea statiei de a trasmite mesaje subliminale, de a controla vremea si chiar ca lipsa de succes in operare ar fi impins un important general rus sa produca accidentul de la centrala, pentru a musamaliza inutilitatea statiei dupa importantele fonduri investite.


     La final de excursie, am fost scanati, iar dosimetrele au fost verificate pentru a preintampina pericolul de raspandire a particulelor periculoase in afara zonei de excludere.

     Merita vizita? Eu zic ca da! Accidentul de la Cernobil a marcat istoria acestei planete si va continua sa faca asta mult timp de acum inainte, asa ca acest obiectiv este unul demn de "bifat" macar odata in viata.

PS: stiu deja parerea unora, care cred ca este lipsit de bun simt la adresa celor afectati de accident sa vizitezi zona de excludere, dar eu consider ca nu este cu nimic diferit fata de vizitarea catacombelor, cimitirelor, mausoleelor, inchisorilor sau a lagarului de concentrare de la Auschwitz. Toate sunt locuri cu insemnatate istorica ce nu merita a fi uitate in negura timpului, doar pentru ca anumite persoane se simt ofensate. 

     In ultimul articol din tura noastra radioactiva mergem cateva ore in Billund, capitala Lego si povestim cateceva si despre micutul oras si al sau parc de distractii.




Follow #afkdeweekend for more!



No comments:

Post a Comment

-----