Radioactive trip: Lviv

Info:
Perioada: 26.09 - 1.10.2019 (6 zile)
Organizat de: Lost in Travel
Pro:
     Orase primitoare si oameni foarte faini.
     Preturi ca la noi (in Ucraina).
     Distractie si veselie.
     Istorie si adrenalina.
Contra:
     Destul de greu de ajuns direct din Romania.
Album Foto: Ucraina 2019: Lviv
Cazare:
     Berlin: RixHouse
     Lviv: Park Plus Hostel
     Kiev: AK Hostel Kiev
Costuri aproximative:
     2.500 RON - 500 EUR / de persoana (zboruri / cazari / mancare / cheltuieli)
Moneda: EUR / UAH

Obiective (link catre site informativ):

Harta obiective Lviv:

Pentru ca aveam de muuulta vreme in target sa ajungem la Cernobil, ne-am hotarat sa nu ratam ocazia si sa participam la aceasta tura marca Lost in Travel, avand ca obiectiv principal vizitarea zonei de excludere din jurul faimoasei centrale.

*Nu! Nu am mers pentru ca am vazut serialul. 😅 Intamplarea a fost sa apara in aceeasi perioada.

Tura a fost una tipica lui Narcis, cu zig-zag-uri prin Europa si locatii diversificate. Astfel, dupa o jumatate de noapte in Berlin, am zburat in Lviv, de acolo am luat un tren de noapte spre Kiev, iar spre casa am zburat via Billund.

Cum un singur articol ar insemna un tl;dr (too long;didn`t read) direct si de necontestat, o sa impart tura pe orase, pentru o mai buna detaliere.

Cum companiile aeriene cer pe bagaje mai mult decat pe zbor, am optat si de aceasta data doar pentru bagaj de mana (4 segmente de zbor) asa ca a trebuit sa avem grija ce bagam in rucsaci pentru cele 6 zile. Ai aici un ghid despre cum sa pregatesti o tura: Sfaturi Utile!

Nu uita sa bagi in rucsac o pelerina de ploaiesmartphone cu roaming activatbocanci trekkingpantaloni trekkingwindbreakeraparat fotoochelari de soarerucsac de drumetiedopuri pentru urechibluza termica sau tricou si pentru urgente un fluier.

Pentru plati am folosit mai mult cash, dar si cardul Revolut, cu care am achitat pe la unele magazine si la restaurante.

Din banner-ul de mai jos iti poti comanda gratuit propriul card Revolut si la activare primim si noi o bere (nu din banii tai, chill 😜):

Zboruri, transfer si transport:

Otopeni - Berlin Schonefeld am zburat cu Ryanair, iar de la aeroport am luat autobuz [site transport public Berlin] si apoi metrou pana in oras. Biletele pentru transportul in comun se iau de la automatele galbene din terminal si costa 3,50 EUR, daca nu ma inseala memoria.

Dupa o bere si vreo 4 ore de somn in Berlin, ne-am intors pe aceeasi cale la aeroport si am luat WizzAir-ul de dimineata cu destinatia Lviv. Din aeroportul Lviv spre oras se poate lua un autobuz probabil produs la 1569, dar in care poti plati prin SMS, cu card bancar, cu bilete de la aparatele din aeroport sau scanand un QR code din aplicatia locala. 😱 In Bucuresti, daca esti turist, ai toate sansele sa iei amenda pentru ca nu stii cum sa platesti calatoria. [site transport in comun Lviv]

*Atentie! Desi este tentant, nu este indicat sa faci poze cu personalul militar exclusiv feminin din aeroport 😁 Daca totusi te risti, trimite pozele si catre noi 😅

Prin Lviv e considerat pacat sa iei transportul in comun, pentru ca orasul este prea fain de batut la pas si daca ai si vreme buna, plimbarea este de-a dreptul terapeutica. Daca totusi nu vrei sa mergi pe jos, ai autobuze si Google Maps pentru ele.

Cazare:

Pentru ca orasul ne-a sters imediat orice idee preconceputa despre o Ucraina din filmele anti Mother Russia si ne-a intampinat cu caldura si oameni veseli, nici cazarea nu s-a lasat mai prejos si ne-a oferit camere luminoase si decoruri colorate la Park Plus Hostel.

Hostelul se afla peste drum de un parc central, la 5 minute de un restaurant impinge tava (despre care vorbim mai jos), la mica distanta de centru si la cativa pasi de statia de autobuz in care te lasa autobuzul de aeroport.

Camerele si receptia se afla la etajul 3 (fara lift), asa ca daca ai bagaj, sa iei asta in calcul. Bucataria este dotata cu plita, frigider si fierbator de cafea, iar cele 7-8 camere sunt deservite de 2 grupuri sanitare (1 mixt cu masina de spalat si 2 separate pe sexe).

Mancare si bautura:

Oooooh boy! Pentru recomandari imi trebuie un articol separat, dar neaaaaparat trebuie sa incerci Borsul Monastic de Sfecla Rosie. Cred ca este singurul fel de mancare de pana acum la care am luat reteta si pe care l-am gatit si acasa. 😵

In rest, terase, restaurante si magazine pentru mancare / bautura gasesti la tot pasul, unul mai fain ca altul. Stai linistit, avem si ceva recomandari:

• Trapezna Idey -  [GMaps] - un restaurant micut, traditional, unde noi am ajuns (cu mare regret) abia in ultima zi. Aici am mancat divinul bors de care vorbeam mai sus, dar am gustat si din alte mancaruri, multumita colegelor de tura care nu au avut mila de silueta mea. Preturile sunt putin mai mari ca la impinge tava, dar mancarea ... sa spunem ca abia astept sa mai ajung pe acolo. Intrarea se face dinspre oras, printr-o zona cu verdeata, intrand printr-un fel de secretariat si coborand in pivnita. Nu rata pentru o cina romantica sau un pranz cu prietenii! Ah! O rezervare din timp nu strica niciodata.

• Puzata Hata - [GMaps] - lant de restaurante tip impinge tava, cu mancare proaspata, variata si foarte gustoasa. O sa-i gasesti si in Kiev si alte orase din Ucraina si-i recomandam cu incredere. Ieftin si bun!

• Kryivka - [GMaps] - restaurant tematic din centrul orasului, unde trebuie sa ajungi macar pentru o seara. De retinut ca aici poti intra doar daca stii parola: "Slava Ucraina!!!" Parola trebuie strigata ca raspuns la intrebarea portarului, un tip ce iti deschide usa cu un Kalashnikov in brate 😅. Daca esti in grup mai mare si intreaba cati sunteti, intrati in grupuri de maxim 4, pentru ca noi am patit sa ne inchida usa in nas cand am spus 10. De asemenea, nu rata turnul cu antiaeriana. Este undeva in stanga de scarile care coboara in "sala de mese".

• Pravda Beer Theatre - [GMaps] - berarie cu muzica live, unde poti consuma beri ca "Putin", Trump", "Obama" si alte sortimente la fel de ciudate. Au si mancare buna, dar recomandam doar pentru sesiunile mai lungi de bere.

• Lviv Handmade Chocolate - [GMaps] - paradisul cafelei si al dulciurilor. O cafea de dimineata in mansarda acestui local este ceea ce trebuie dupa o seara cu beri de 8-11%.

Cheltuieli:

Ucraina nu este o tara scumpa si iti poti permite lejer cam ce iti permiti si la noi, poate chiar putin mai mult.

Bilet autobus: 5,00 UAH
Masa la restaurant: 50,00 - 100,00 UAH
Bere magazin: 10,00 - 30,00 UAH
Vin magazin: 50,00 - 100,00 UAH
SIM cu numar si 20 GB net: 70,00 UAH (Live Cell)
*Am vazut si cu 40 GB la 50,00 UAH, dar si mai scump. Cine a luat Vodafone nu a prea avut semnal.
Magnet frigider: 10,00 - 60,00 UAH

Siguranta si interactiune cu localnicii:

Dupa cum ne-am obisnuit deja, lucrurile nu stau ca in presa sau filme si oamenii de aici nu sunt ruznaci reci si posomorati, chiar din contra, am dat de oameni calzi, veseli si de treaba.

Nu am avut nicaieri probleme, nici zi - nici noapte si ne-am descurcat fara probleme in inglish, mai peste tot. Bonus, nu am vazut pe strazi africani agasanti vanzatori de genti sau ceasuri furate...

Spre deosebire de tari "mai civilizate" din vest, aici nu am stat non-stop cu mana pe rucsac, am mers fara griji prin aglomeratie si am avut o experienta foarte placuta la capitolul ospitalitate si politete, chiar daca pe strazi vezi destui soldati in uniforma, dar fara armament sau alte accesorii.

Obiective turistice:

Intreg Lviv-ul este un obiectiv turistic. Orasul universitar fiind unul foarte placut de batut la pas, prin centrul vechi, dar si prin parcuri, pe bulevardele largi, dar si pe stradutele intesate de magazine cu artizanat sau terase cochete.

Ai de descoperit restaurante si magazine tematice, monumente vechi, dar si unele noi si amuzante, parcuri linistite si zone verzi intesate de turisti. Pfoai! Cate ai de vazut! E imposibil sa nu iti placa orasul asta.

• Rynok Square
    • Primaria, fantani, monumente, terase, magazine.
    • Cel mai aglomerat loc din oras.
    • Timp vizita: Cat te lasa inima si portofelul.
     Piata in sine este un obiectiv datorita trenuletelor turistice, a fantanilor si a cladirilor faine ce o inconjoara. Ce o face sa fie prima pe lista obiectivelor, este multitudinea de atractii din jur si faptul ca este loc de intalnire pentru tururile ghidate.

In ordinea hartii de mai sus, in piata ai asa (dar nu numai):

1. Pravda Beer Theatre despre care spuneam mai sus ca are beri faine (chiar de peste 11-12 grade), ce iti dau sah mat la pion destul de repede...😂
  2. Fantana lui Neptun (sarim peste fantanile mai mici) unde se intalnesc majoritatea grupurilor de turisti ce pleaca in tururi ghidate.
  3. Catedrala Latina cu ceva sculpturi mai heavy metal si vitralii colorate.
  4. Capela Boim pe a carei fatada se afla o biblie pictografica (un fel de emoji 😂) pentru credinciosii necunoscatori de carte.
  5. Restaurantul Kryivka de care vorbeam tot la capitolul mancare. Slava Ucraina!!!
  6. Piana Vyshnia - Visina Beata unde o sa gasesti zeci de turisti si localnici veseli, pe trotuar, cu pahare sau sticle de visinata in mana. (Cineva o sa vina sa iti faca o poza cu paharul pentru pagina de ziar - souvenir ce costa cat vrei sa lasi. Daca o refuzi, ti-o dau gratis).
  7. Mina de cafea - Lviv Coffee Manufacture unde din pacate noi nu am mai ajuns, dar unde poti sa cobori in mina de unde se extrage cafeaua 😆 si sa gusti ceva preparate ... fierbinti 😋 (vezi tu acolo despre ce vorbesc).
  8. Monumentul lui Leopold von Sacher-Masoch se afla pe o straduta ceva mai jos de mina de cafea si atrage de asemenea multi turisti ... si turiste dornice sa isi faca poza cu mana in buzunarul statuii (uite-te cu atentie inainte sa bagi mana 😜). De asemenea, poti intra si in localul din spatele statuii, dar ai grija pentru ca fiind un local cu tenta sado-maso, este posibil sa te trezesti cu un bici pe spate ... si fetele de acolo nu se joaca 😲. (o sa vezi fete care fac reclama si prin oras).
  9. In nici un caz pe ultimul loc din piata se afla Primaria. Aici poti urca in turn pentru o panorama faina asupra orasului, dar ai in vedere ca se formeaza coada la casa de bilete de la etajul 3 (parca?) si se urca pe scari inguste destul de mult.
  10. Doar ca sa fie numar rotund, trec aici si Beer belly of Ukraine, ce se afla pe o strada secundara de langa piata. Sigur mai gasesti 10 lucruri de vazut si facut in piata, dar cred ca este de ajuns ce am punctat.

O casa cu design exterior placut, ce functioneaza ca mini muzeu, terasa, restaurant si obiectiv turistic. La primele nivele nu ai mare lucru de vazut, dar la ultimele etaje ai o micuta cafenea-restaurant, iar pe acoperis ai un Trabant cu vasle. Whaaat? Da! The place to be este acoperisul!

Pe langa Trabantul cu vasle unde stai la coada pentru o poza funny, mai ai si un horn dotat cu scara, pe care daca te urci, ai sansa unica in oras, de a arunca cu bani intr-o teava ce duce moneda jos, in restaurant. Meh! Fun to try!

Jos, pe fatada cladirii, ai o alta atractie. Un tren in miniatura ce circula doar de vreo 2 ori pe zi, la ore ceva mai ciudate, deoarece Lviv are ora locala proprie, diferita de restul lumii. Nu mai stiu exact detaliile (mama ei de bere de 12 grade), dar daca ai un ghid cu tine poti afla mai multe povesti amuzante despre oras.

• Cladiri istorice
    • Timp vizita: 30 min
    • Gratis pe afara.
     Cum mergi dinspre piata pe langa statuia cu buzunar cu surprize, faci stanga pe langa House of Legends si te indrepti spre Muzeul Arsenal, vezi in stanga un turn maricel, inconjurat de alte cateva cladiri si monumente interesante.
    • Turnul Kornyakt despre care vorbim, face parte din biserica adormirii si este unul dintre cele mai impunatoare din oras. In fata sa se afla ruinele vechilor fortificatii.
    • Biserica Dominicana se afla imediat langa si te asteapta cu un aer venetian si o cupola de un estetic foarte placut.
    • Turnul de Pulbere se afla peste drum de cele doua enumerate mai sus si este o relicva similara celor din Sighisoara noastra.

Pe dealul castelului nu au mai ramas multe ramasite ale fortificatiei, dar privelistea oferita de platforma amenajata in varf merita efortul.

*Pana aproape sus nu gasesti magazine. Sa ai apa ... sau bere ... la tine.

Urcusul este destul de anevoios, avand multe trepte si putine de vazut pana la "altitudine" mai ridicata. Odata ajuns sus, gasesti cateva terase cu bere, apa si ceva de mancare, dar si multe tarabe ale artistilor ce isi expun arta sau executa portrete si caricaturi la minut.

Dupa o spirala destul de lejera, ajungi pe platforma panoramica, de unde poti admira orasul in toate directiile.

Coborati de la castel, ajungem din nou in Centrul Vechi al orasului si viziam curtile interioare armene (aparent toata lumea are o catedrala sau biserica medievala in Lviv). La interior catedrala pare sa fie foarte colorata, dar ajungand aici cu tur ghidat si la o ora tarzie, am stat doar la povesti in curtea, langa un (alt) foarte bun restaurant din oras.

• Opera si parcul central
    • Timp vizita: 10-20 min exterior
    • Fantani si fatada cu povesti interesante
    • Bilete intre 50 si 1.500 UAH
     Cladirea operei este una impunatoare, situata la capatul zonei centrale pietonale si dupa cum este de asteptat, aici o sa gasesti multi turisti.

Din nou memoria imi spune ca era mai bine sa nu incerc toate berile din meniu si lasa un mare blank in locul povestilor despre statuile de pe acoperis, intoarse cu fundul catre public si alte asemenea istorisiri. Oricum, povesti sau nu, trebuie sa ajungi aici macar pentru aspectul cladirii.

De la opera, mergand prin parc, o sa dai de numeroase statui si monumente, unele solemne, altele haioase si alte le-a dreptul ... moderne? 😕

Unul dintre marile parcuri centrale ale orasului te asteapta cu alei umbroase, foisoare si monumente. Dintre ultimele, cel mai notabil este al poetului ce a dat si numele parcului. Langa monument gasesti si terase, daca vremea iti permite sa stai la o bere rece sau la o cafea.

In spatele parcului, dar vizibila de departe, catedrala cu aspect de castel este una dintre cele mai frumoase din oras si ofera si un spectacol sonor deosebit prin acustica interioara.

Noi am ajuns aici pe seara, in graba, dar am ramas 10 minute pe bancile din lemn, doar ca sa ascultam muzica. Asta trebuie sa iti spuna ceva, venind de la un neafiliat religios, dar vizitator a zeci de stabilimente de gen, ca subsemnatul.

HINT! In apropiere se afla si Premier Hotel Dnister, un stabiliment mai de lux, ce are la ultimul etaj un restaurant panoramic. Noi am ajuns seara pe ploaie si ne-a placut. Vara, pe vreme buna, cred ca privelistea este superba pentru o cafea sau un paharel de ceva. (nu te rupe la bani, stai linistit).

• Lviv Citadel
    • Timp vizita: 20 min
    • Nu cred ca vrei sa intrebi cat costa o camera, dar curtea este gratuita.
     Un obiectiv ceva mai indepartat de oras, la care nu iti recomand sa ajungi cu Google Maps dinspre oras (te baga prin paduri si fundaturi - vino dinspre catedrala de mai sus), Citadela este o fosta inchisoare plina de povesti horror, transformata in hotel de 5 stele, pastrand totusi aspectul de fortificatie militara.

Daca ai timp, da o fuga pana aici pentru gradini si arhitectura, iar daca ai mai mult timp, citeste si despre povestea intunecata a locului.

• Alte obiective:
     Dupa cum am tot spus, sunt multe de vazut in oras, iar acest articol nu o sa fie nici pe departe un ghid complet al Lviv-ului. Totusi, mai dam ceva recomandari de vizita, cu locuri in care vrem sa ajungem si noi, data viitoare:
    • Cimitirul Lychakiv - are multe monumente si cladiri faine, dar este mai departe de oras si nu este un loc bun de ajuns pe seara sau pe ploaie. (nimic spooky, e doar departe si cu noroi).
    • Parcul Stryiskyi - se afla ceva mai departe de centru, dar are fantani si fortificatii ce merita vazute, daca timpul permite.
    • Muzeul berii - tot departe de centru, dar am inteles ca este foarte interesant pentru pasionati.
    • Muzeul Satului - cu cladiri frumoase din lemn.
    • ...si ca sa nu iau la enumerat toata lista din Google Things to do, mai bifam si  Monument of the Backpack, inchinat plimbaretilor din lumea larga.

La final, declarandu-ne iubirea vesnica pentru superbul Lviv, ne-am indreptat intr-o seara mohorata de Septembrie catre gara, de aici urmand sa ne imbarcam intr-o noua (pentru noi) experienta: traversarea Ucrainei cu trenul de noapte! Yuhuu! Cusete suprapuse pentru toata lumeaaa! 😅 ... dar despre aventura noastra nocturna, in urmatorul episod - Radioactive trip: Kiev