Secret Trip: Israel - Ierusalim, Marea Moarta si Tel Aviv

https://afkdeweekend.blogspot.com/2017/08/secret-trip-israel-ierusalim-marea.html
Obiective (link catre site informativ):


Traseu:

Info:
Perioada: 30.06-3.07.2017 - 4 zile (plecare pe 29 noaptea)
Dificultate:  Caldura excesiva (50-60 grade la soare), zone foarte aglomerate cu posibilitate de buzunareala, soldatii echipati de lupta ce se gasesc la fiecare colt de strada nu iti inspira un sentiment de mare siguranta.
Organizat de: Calatoreste Haihui
Cazare Ierusalim: ROYAL SHAMAI via Airbnb
Cazare in Tel Aviv: Overstay Hostel
Album Foto: Secret Trip: Israel
Costuri aproximative: 1.500 RON / persoana
Moneda: ILS - achizitionati USD din Romania pt. schimb.

Jucarii: BocanciOchelari de soarePantaloni trekkingPerna gonflabilaSmartphone cu roaming 

     Conceptul calatoriei Secret Trip se bazeaza pe plecarea in tura fara a cunoaste destinatia / destinatiile ce urmeaza a fi vizitate. Grupul se reuneste la data x, ora y si locatia z si afla cu cateva minute inainte incotro si cu ce urmeaza sa calatoreasca. 
Fiecare oras / locatie este aflata de la organizator doar la sfarsitul vizitei in locatia precedenta.
Pack light and have fun!


-------------------- 
si 
--------------------

     Plecarea a fost de data aceasta din Craiova, unde am ajuns cu al nostru minunat CFR si de unde am decolat cu un WizzAir in prima mea tura in afara continentului European, mai exact in Asia - Orientul Mijlociu - Israel.

     Chiar daca nu sunt cea mai religioasa persoana din zona =)) , Israelul este o zona foarte "colorata" din punct de vedere istoric, cultural si arhitectonic, asa ca am fost foarte nerabdator sa ajung aici.

     Avionul ne-a lasat in Tel Aviv, de unde urma sa si plecam, dar pentru inceputul excursiei avem ca tinta un oras infasurat in suficienta mitologie, legenda si istorie cat pentru 100 alte orase: Ierusalim.

     *Atentie: Peste tot in Israel, trenuri, autobuze, magazine, gari, etc, aerul conditionat merge la maxim, pe rece, probabil la setarea 10-15 grade. Diferenta dintre temperatura de afara si cea din spatiile interioare este uriasa, asa ca aveti mare grija daca aveti probleme de sanatate!

     Primul impact cu modul de viata israelit a fost pe aeroportul Ben Gurion unde am avut de trecut prin controlul strict despre care auzisem destul de multe sa ma panichez putin, dar din fericire nu am intampinat probleme si am trecut destul de rapid prin filtrele aeroportului.

     *Atentie: dupa criterii de ei stiute, autoritatile va pot trimite de la control pasapoarte catre niste camere "speciale" unde trebuie sa asteptati minute bune pentru un control si interviu amanuntit. Nu e motiv de panica, asa e la ei.

     **Aeroportul Ben Gurion este imens si cred ca am pierdut mai bine de o ora de la aterizarea aeronavei pana la imbarcarea in autobuzul ce avea sa ne duca in Ierusalim. Calculati bine orele de transfer.

     Scapati din aeroport am ajuns destul de repede in Ierusalim cu un autobuz [aici cateva metode de transfer] ce ne-a lasat undeva intre "podul sforilor" si uriasa piata Mahane Yehuda, unde am avut cu adevarat primul contact cu nebunia acestui oras.

     Un haos ordonat stapaneste labirintul in care se gasesc tarabe, magazine, terase si restaurante de toate felurile, fiecare prezentand un zumzet specific aglomeratiei de limbi si culturi din oras. Din cand in cand mai tragi o sperietura cand de la o taraba un vanzator decide ca este vremea pentru o reclama si isi face cunoscuta oferta la volum maxim chiar langa urechea ta.

     Daca tot aveam timp la dispozitie, am luat si primul contact cu specialitatile culinare, achizitionand direct de pe un carton de langa un zid, cateva prajituri si ca fel principal, devornad un falafel wrap ce a mers bine cu o bere rece.

     *Falafel wrap e un fel de shaorma, numai ca in loc de carne se pune falafel iar continutul nu se infasoara in lipie ci este introdus in lipia sectionata, alaturi de hummus, salata si sosuri. Tura aceasta falafel wrap-ul a fost felul principal de mancare deoarece costa intre 8 si 10 ILS (9-12 LEI), fata de o shaorma de 23 ILS (26 LEI). 
     
     **Daca mancarea se gaseste la preturi rezonabile pentru un turist low-budget, lichidele te baga in faliment destul de repede. O bere la doza, la magazin, este intre 12 si 20 de ILS (14-23 LEI) iar apa, pe care o vei consuma in cantitati uriase, se vinde tot foarte scump, la 10-15 ILS (12-17 LEI) sticla de un litru ...poate ceva mai ieftin la unele magazine.


     *IMPORTANT: Cam peste tot in Israel, daca un produs nu are pretul afisat...si foarte rar gasesti sa aiba...exista loc de targuiala de la pretul initial. La souveniruri cel putin se poate obtine un pret mai bun si cu 50%-60%. 

     Daca preturile nu ne-ar fi tinut departe de mancare si bautura, lipsa de igiena cu siguranta ne-a facut sa ne gandim de doua ori inainte sa punem ceva in gura. Majoritatea teraselor, restaurantelor si fast food-urilor pe langa care am trecut, ar fi inchise in Romania (da, in Romania) fara sa fie nevoie de teste sau vreo alta expertiza.




    Dupa ce am reusit sa scapam din vacarmul pietei, am savurat la o terasa o ceasca cu peretii murdari, sper eu, de cafea...eu cafea am comandat ;))  si ne-am indreptat catre cazarea noastra pentru doua nopti, un foarte fain apartament inchiriat prin Airbnb.

    Dupa cazare am plecat pe jos catre orasul vechi, colindand pe Strada Jaffa, una dintre cele mai importante strazi din Ierusalim, pana la zidurile vechiului oras si admirand stradutele adiacente cu tot ce aveau de oferit.


    In orasul vechi am intrat prin Poarta Jaffa, si pe langa Turnul lui David, continuand mai apoi spre faimoasa Via Dolorosa si numeroasele ei obiective turistice.

*Orasul vechi si in special Via Dolorosa au fost transformate intr-un imens bazar / tourist trap, fiecare centimetru fiind transformat in magazin, taraba sau terasa. 


**Vei vedea restaurant langa brutarie, langa frizerie, langa fast food, langa magazin de souveniruri, toate inconjurate de strazi pline de gunoi si cu puternice mirosuri pestilentiale de dejectii umane. 


***Ai mare grija la buzunare in suvoiul de oameni deoarece localnicii sunt foarte nesimtiti si se vor lovi de tine daca nu te dai din calea lor, fapt ce favorizeaza activitatea "artistilor" de buzunare.


****Nu tine pasaportul si buletinul in acelasi loc. Ai grija sa ai si ceva bani pusi in alta parte (la cazare sau intr-un buzunar mai safe).




    In continuare ne-am plimbat pe strazi cu cladiri vechi si biserici, ajungand intr-un final la primul obiectiv important din oras, Biserica Sfantului Mormant, o imensa constructie in interiorul caruia, conform unor legende si presupuneri, se afla cateva dintre locatiile cele mai adulate de lumea crestina: Golgota - dealul pe care se presupune ca a fost rastignit Isus, Mormantul - lespedea pe care a fost asezat dupa deces, grota in care au fost gasite bucati din cruce, etc, etc etc.

*IMPORTANT: Aproape toate obiectivele din oras sunt cu intrare gratuita, dar cateva au dispozitive de control la intrare (inclusiv detectoare de metal). 

    La exterior cladirea isi arata destul de bine istoria, atat interiorul cat si exteriorul fiind dealungul istoriei daramate de cutremure si invadatori, incinerate si transformate de diferiti conducatori politici si religiosi incat acum arata ca si cum mai multe cladiri s-au ciocnit si au ramas lipite intre ele (daca ma gandesc putin, cladirea reflecta perfect si religia al carei centru o reprezinta asa ca all is well).




    La interior cupola mare gazduieste diferite zone alocate numeroaselor religii si secte ce au interese aici, iar in mijloc se gaseste piesa principala, biserica ce adaposteste bisericuta ce adaposteste camaruta in care se gaseste lespedea ce reprezinta mormantul (da, si eu stiam ca in poveste era o pestera dar nah, go with it!).

      Bisericuta se viziteaza in ritm alert, asa ca dupa ce stai 10-30 de minute la coada sa intri, esti zorit de un preot care striga constant NO FOTO! si ce banuiesc eu ca este un "Come on! Hurry!" intr-un oarecare dialect, sa nu stai mai mult de cateva secunde inauntru.

      In camaruta in care nu intra mai mult de 5 persoane cocosate, in afara de kitch-ul zdrobitor de orbitor ce se poate regasi doar pe parbrizul unui taximetrist din Bucuresti, se mai gaseste si o lespede ce pare ca a primit un polish cu aparatura moderna datorat milioanelor de vizitatori ce au tinut sa "mangaie" piatra rece.

      Odata impins afara din minuscula bisericuta, am urcat si pe dealul Golgota, deal ce surprinzator are forma unui altar de biserica aflat la 20 de metri de mormantul abia parasit....weird stuff!
Altarul Golgota se viziteaza tot gratuit, dupa ce stai la o alta coada, si consta intr-o stanca cu o crapatura pe mijloc, crapatura ce poate fi vazuta prin geamurile groase de sub altarul impopotonat cu candele si statui.

*Aceeasi crapatura se poate observa un nivel mai jos, intr-o camera de la nivelul solului.

**Mirosul puternic este aparent de tamaie, nu de urina cum am crezut eu la acel moment. 



    Ne-am continuat plimbarea pe Via Dolorosa, trecand pe langa bisericile, casele si monumentele construite in diverse puncte de interes, majoritatea fiind din pacate inchise la acea ora tarzie.

    Spre seara am trecut in zona Palestiniana si am mancat in la Restaurantul :)) Abu-Hassan de langa Poarta lui Herod, langa el aflanduse si o piata si numeroase alte magazine. 

*Daca va decideti sa mancati aici, nu intrebati de alcool. Nu se gaseste si nu se serveste nicaieri. 


    Ne-am incheiat seara la un alt obiectiv de o mare importanta pentru mai multe religii si secte, faimosul Zid al Plangerii sau Zidul de Apus, considerat de catre evrei cel mai important vestigiu al istoriei si credintei lor.

      Imensa bucata de zid este ultima ramasita din anticul Templu al lui David si a devenit loc de rugaciune, sarbatoare si depunere de juraminte pentru poporul evreu.

    Accesul pe imensul platou (aici a existat un cartier marocan pus la pamant de armata evreiasca) se face prin mai multe porti, toate dotate cu filtre de securitate de nivelul celor de pe aeroport si este locul in care se strang la rugaciune sute de de credinciosi, barbati si femei, separati in doua tabere: barbatii la stanga si femeile la dreapta.

*ATENTIE!!!: Obiectivul este pazit militar si oamenii iau in serios orice "gluma" sau persoana pusa pe scandal. Nu incercati sa intrati in spatiul destinat sexului opus, chiar daca va identificati ca altceva decat in buletin!

**Fotografiatul si filmatul sunt interzise dar nu am vazut sa faca cineva scandal daca faci poze de departe, fara blit. Poate am avut noi noroc, nu stiu! 


    A doua zi ne-am intors cu forte proaspete in orasul vechi si am colindat pe strazile inguste, bifand obiective ca Biserica AdormiriiMormantul Regelui David, Camera in care s-a desfasurat Cina cea de TainaPoarta Balegarului, Cartierul evreiesc, Zidul Plangerii (pe lumina), stradute si ruine si multe-multe altele. 



    Inainte de pauza de pranz, am reusit sa mai bifam si un super mega obiectiv, Minele Regelui Solomon sau pestera lui Zedekiah, o straveche cariera de piatra ce a servit la construirea orasului vechi si care a acumulat dealungul istoriei numeroase legende.

      In afara de importanta istorica, pestera artificiala este una foarte faina de vizitat, mai ales ca ofera refugiu de la caldura de afara, liniste deoarece nu este asa vizitata si pe deasupra arata si foarte interesant. 



    Dupa o binemeritata pauza de pranz, am reluat plimbarea, de data aceasta avand ca obiectiv sa prindem apusul pe Muntele Maslinilor

    In drum am trecut din nou prin oras, prin Piata Pisicilor, si prin orasul vechi, ajungand si la unul dintre cele mai importante obiective din oras, Muntele Templului, pe care din pacate nu l-am putut vizita.

      Din ce am inteles noi, sunt doar anumite zile in care se poate vizita de catre turisti non-musulmani, dar din ce am gasit pe amicul Google, zona se poate vizita de non-musulmani doar printr-o anumita poarta (10 porti musulmane si 1 non-musulmana - Gate of the Moors - Mughrabi Gate), situata din ce am gasit eu langa Zidul Plangerii. Nu caut mai multe detalii pentru ca nu vreau sa ma oftic mai tare daca am fost pacaliti.

      Am parasit, dezamagiti, orasul si am iesit prin Poarta Leului catre Muntele maslinilor, vizitand pe drum intrarea in Gradina Gethsemane (inchisa la acea ora), Mormantul Fecioarei Maria ce seamana destul de mult cu mormantul vizitat ieri...sute de candele si kitsch cat pentru 3 taxiuri din Bucuresti si am ajuns intr-un final in varful Muntelui Maslinilor, loc de unde se poate observa o panorama a intregului oras vechi si cel mai bun loc pentru a privi apusul. 



    La intoarcerea in oras am luat parte si la un festival al luminii, cam cum se face anual si in Bucuresti. Ca si la noi strazile s-au transformat in rauri de oameni ce se plimbau de la un obiectiv la altul, inaintarea prin oras devenind aproape imposibila si fortandu-ne sa abandonam festivalul dupa doar cateva istalatii. 



    Ziua 3 ne-a trezit cu gand de plaja asa ca am luat un autobuz catre o alta zona de interes, Marea Moarta, unde urma sa mergem la Plaja Kalia.

      Autobuzul ne-a lasat la ceva distanta de plaja, intr-o statie ce oferea prea putina umbra pentru temperatura ce sarea la orele diminetii de 30 de grade asa ca de restul drumului trebuia sa ne descurcam.

      Din fericire am reusit sa sunam la un numar afisat pe o reclama in statia de autobuz, reclama ca ne promitea un shuttle gratuit pana la plaja....yeeey!

      Intrarea costa cam 50-60 de ILS (56-67 LEI) iar preturile de la restaurant si magazine ...sa spunem ca am baut multa apa cat am stat acolo.

      Abia dupa al treilea apel si dupa mai bine de jumatate de ora de stat in statie ne-am decis sa parcurgem distanta pe jos pentru ca shuttle-ul promis nu a mai aparut, daaar cum aparent Murphy nu renunta la legile sale nici in Israel, dupa cativa pasi au aparut doua masini care ne-au dus pana la intrarea pe plaja privata.

      In pretul de intrare ai acces la vestiar (cheia pentru dulap se inchiriaza), toaleta, dusuri la vestiar si dusurile de pe plaja si am avut si sezlonguri sub o copertina pe plaja aproape pustie.

*ATENTIE: Nu merge la Kalia fara papuci de plaja! Nisipul / pamantul se incinge la 5.000 °C dupa propriile estimari si plimbarea de la apa la dus la sezlong poate deveni o adevarata tortura. Am mai mers pe nisip fierbinte, aici e cu totul altceva, trust me!

    OK! So, in drum spre plaja o sa treci pe langa o terasa ce isi afiseaza mandra denumirea: "The lowest bar in the world" si probabil nu minte, avand in vedere ca se afla la -420 metri sub nivelul marii.

      Dupa bar urmeaza plaja cu nisip fin si moale...NOPE! Plaja este formata din nisip batatorit, sau o roca nisipoasa, nu imi dau seama si coboara abrupt pana la linia apei, prezentand din loc in loc izvoare de sare si minereu de fier ce dau un aspect putin horror zonei.

      Distractia nu se termina si odata intrat in apa uleioasa descoperi ca terenul este foarte denivelat si cu mult noroi, intratul in apa devenind destul de dificil fara o cazatura faina.

ATENTIE!!!: Apa este foarte sarata si pe langa faptul ca este interzis statul in apa mai mult de 20 de minute, daca un strop ti-a sarit in ochi ....ai beli...erm...e recomandat sa ceri ajutorul cuiva pentru ca o sa te usture foarte tare.

      Ca sa nu fie totul pe o nota negativa, am prins apa exagerat de calda si datorita salinitatii foarte ridicate, plutitul la suprafata apei a fost foarte relaxant.

      Pentru cine doreste, malul / noroiul de langa mal are proprietati terapeutice si este recomandata aplicarea lui pe piele.

      La iesirea din apa este foarte recomandata trecerea pe la dusuri pentru curatarea statului de sare si minerale depus pe piele.

      Dupa cateva ore petrecute in acest desert sarat, cu ceva munca de convingere din partea lui Narcis, am reusit sa ne imbarcam intr-un fel de microbuz care ne-a dus pana in strada de unde am luat autobuzul spre Ierusalim, incheind astfel mica noastra vizita la Marea Moarta. 



    Cateva ore si cateva autobuze mai tarziu am ajuns in ultima noastra destinatie, mult mai modernul Tel Aviv, centrul economic si comercial al Israelului.

      Aici am avut cazare intr-o fosta fabrica de confectii, transformata in hostel, unde am gasit in sfarsit ceva racoare, o bere rece si bineinteles, turisti din diferite parti ale lumii. 


    Pentru a nu pierde timpul, am plecat la pas catre partea veche a orasului, portul Jaffa / Yafo cu gandul sa facem o baie si in Marea Mediterana, bifand astfel doua mari noi in aceeasi zi. :D

      Apa Mediteranei a fost putin mai rece fata de Marea Moarta, mai bine spus a fost mai putin fierbinte, dar ne-a pregatit o surpriza neplacuta prin multitudinea de meduze ce nu s-au sfiit sa ne "pipaie" pe fiecare in parte de mai multe ori. Ouch! 


    Spre seara am avut ocazia sa admiram apusul de pe faleza portului Jaffa, dupa care am urcat in orasul vechi pentru a admira stradutele si cladirile sale foarte bine conservate, parcul cu a lui priveliste spre zgarie norii din orasul nou, Poarta lui Ramses si alte ruine din perioada egipteana.

      La cina am savurat un ultim falafel langa Turnul cu Ceas ramas din perioada otomana si am plecat spre hostel pentru ultimele beri israeline din aceasta tura, urmand sa plecam spre tara a doua zi de dimineata. 


    In ultima zi, dupa un zbor cu ceva probleme dar cu vreme frumoasa in mare parte, am aterizat in Craiova pe ploaie si frig, diferenta de temperatura, de la o medie de 30-35 de grade la 10-15 resimtindu-se puternic. 


    Pentru ca mai aveam destul timp pana la trenul de Bucuresti, am mers la recomandarea unei prietene sa mancam si noi la un restaurant cu preturi de Romania, la Big Ben in centrul vechi al Craiovei.

      Drumul spre casa a fost presarat cu jocuri si muzica, iar tura noastra a luat sfarsit in Gara de Nord cu multumiri, felicitari si promisiuni de revedere. 


    Tura este una destul de costisitoare datorita preturilor la lichide practicate in Israel, dar ofera o imagine foarte buna asupra unei civilizatii diferite si asupra unor locuri pline de poveste si legenda.

No comments:

Post a Comment

-----