Cheile Varghisului si Tisitei

Info:
Perioada: 25-28.07.2020 (4 zile)
Organizat de: #afkdeweekend
Pro
     Aer curat. Zone fara aglomeratie. Trasee lejere.
Contra:
      Mult de condus. Zone frecventate de animale salbatice.
Album FotoCheile Varghisului si Tisitei
Cazare:
      Tura cu cortul
Costuri aproximative:
     300-500 LEI / de persoana (mancare, combustibil, alte cheltuieli)
Dificultate:

• Mausoleul Marasti
  • Mausoleul Marasesti

• Atentie!
    Nu lasa gunoaie in natura. Daca ai carat produsele pana la destinatie, poti sa duci si ambalajele pana la primul tomberon.
    Unele trasee nu sunt foarte bine marcate, asa ca mergi cu grija si intreaba alti turisti daca ai neclaritati.
    Echipeaza-te pentru traseu si sezon. Posibil sa gasesti noroi sau sa treci prin apa. Ploaia este o posibilitate oricand.
    Nu iti risca viata pentru like-uri pe retele sociale. Ai pe trasee stanci si grote posibil periculoase.
    Daca vezi un urs, departeaza-te incet, cu fata spre el. Daca te alearga, arunca jos ceva de mancare, o haina sau in cel mai rau caz, rucsacul. Sunt sanse mari sa se opreasca sa investigheze.
    Nu lasa mancarea in cort. Baga tot ce nu este necesar in masina, bine inchis, pentru a nu se simti mirosul la departare.

Harta obiective :
    Harta fara Transfagarasan, pentru ca ocolesti mult.

Reclama / Info:

Aceasta este o tura lunga, solo sau de grup mic, fara organizator.

Ca in orice tura in natura, trebuie sa te informezi din timp de vremea probabila, strarea traseului si eventuale probleme. Ca echipament, intotdeauna trebuie sa ai la tine un rucsac bine pregatit. Ai aici un ghid despre cum sa pregatesti o tura si ce sa bagi in bagaj: Sfaturi Utile!; dar nu uita sa ai neaparat la tine smartphone cu baterie plinabocanci trekking sau de muntepantaloni trekking sau de vreme reawindbreakerfrontalaaparat fotoochelari de soare si bluza termica sau tricou, in functie de sezon.

Transport:

Noi am mers cu masinile proprii si personale, drumul fiind in mare parte accesibil pentru orice masina, pe timp de vara si vreme buna. Transfagarasanul este destul de greu de navigat daca ai o masina cu motor mai slab (noi am prins turma de oi in urcare, pe ceata...), la Cheile Varghisului camping-ul este accesibil pe un drum forestier destul de denivelat (atentie la garda la sol), iar la Tisitei ai parte tot de forestier, dar ceva mai bun.

Bolidul nostru a fost un Ford Fiesta 2006, asa ca nu trebuie sa te gandesti ca ai nevoie de vre-un SUV, doar de atentie si ceva indemanare la volan.

*Pe timp de iarna, informeaza-te pe net despre starea drumului inainte de a planifica o tura.

Cazare:

Cum 2020 a fost grosul pandemiei Covidel, in tura aceasta am cautat distantare, asa ca ne-am cazat la milioane de stele, la cort.

Am campat doua nopti la intrare in Cheile Varghisului, iar in Tisitei am pus cortul in curtea Cabanei Dorina, unde am gasit gazda primitoare, loc de gratar, toaleta si apa potabila, plus o vedere faina de deasupra Cascadei Putnei.

La Tisitei gasesti loc de cort si la intrarea in chei, langa poarta de acces, dar am inteles ca acolo vin des ursii la tomberoane.

Mancare si bautura:

Intreaga tura a fost aprovizionata din portbagaje, in afara de combustibil si taxa de acces in Cheile Varghisului, am mai cheltuit cash pe 2 cafele la benzinarie si cateva beri reci.

Cheltuieli:

* Donatia de acces in Cheile Varghisului a fost de 15 lei (taxa 1 auto + 2 persoane). Trece un padurar prin zona si taie chitanta. Tot la el gasiti si informatii despre trasee. Noua ne-a desenat si o harta.
        * Taxa acces in Cheile Tisitei era fixata la 3 sau 5 lei, dar nu era nimeni sa taxeze.
        * La cascada Putnei am gasit un afis cu taxa 2 lei, dar nu era nimeni pe acolo sa taxeze.
        * La Cab. Dorina am dat 40 de lei de masina (1 masina+1 cort+2 persoane). Aici se mai aduna vreo 10 lei un brat de lemne, daca iti e lene sa mergi dupa ele in padure (trebuie mers departe pentru ca e adunat tot in jur). [O camera era tot 40, dar de persoana].

Siguranta si interactiune cu localnicii:

Desi am traversat Transfagarasanul pe ploaie si ceata, am condus cam 8-9 ore in prima zi, am vazut destul de multe panouri cu "Atentie la urs!" si am mers mult singuri prin padure, nu am avut probleme nici pe strada, nici in padure. Fii vigilent atat pe sosea, cat si in padure si o sa iasa o tura OK.

Avand in vedere zona geografica, nu te mira ca o sa auzi multa maghiara si unii turisti o vor da in "Nem tudom!" sau vor avea dificultati in exprimarea in romana.

Obiective turistice:

Tura era initial programata cu campare pe Transfagarasan, urcat pe Vanatoarea lui Buteanu si continuat spre Sarmisegetuza si Deva a doua zi. Vremea ne-a schimbat planurile inca de dimineata, Transfagarasanul fiind acoperit, cum spuneam si mai sus, in ceata si nori de ploaie.

Transfagarasan - info inchis / deschis

Am gasit faimosul drum aproape pustiu, doar in campingurile de jos si la Balea gasind ceva mai multe masini. Datorita conditiilor meteo vizibilitatea a fost redusa, asa ca nu am stat prea mult pe aici.

Cheile Varghisului - foto Google

CA (cruce albastra)

Cheile se parcurg in sistem dus-intors pe acelasi traseu, cu mici detururi pe la zecile de pesteri de pe ambele parti sau cu retur pe deasupra lor.

In mare parte traseul se desfasoara pe poteca bine batatorita, dar ocazional ai podete si mici urcusuri pe stanca. Dupa ploaie o sa gasesti multe zone cu noroi, dar majoritatea se pot ocoli. Vara o sa gasesti si roiuri de insecte (inclusiv tantari), asa ca nu strica un spray contra lor.

Cum spuneam mai sus, traseul este lejer si o sa intalnesti des copii si persoane mai in varsta pe potecile umbroase.

De la zona de campare intri in padure traversand primul podet, iar dupa cateva zeci de metri poti vizita pe dreapta una dintre pesterile mari ale cheilor, Pestera Meresti. Aici gasesti scari metalice, lilieci si un mic altar. Atentie! Pestera nu este amenajata / luminata. Daca vrei sa te aventurezi mai in adancuri, ai nevoie de o frontala si trebuie sa ai grija la gaurile din podea.

Dupa pestera, pe stanga, vei observa numeroase poteci care urca destul de abrupt. Multitudinea potecilor este datorata lipsei marcajului catre unul dintre cele mai faine obiective din traseu, dolina / pestera / tunelul / narile pe care il vezi in majoritatea pozelor din chei. Daca nu te intalnesti pana aici cu ranger-ul taxator pentru harta si explicatii, urca pe una dintre poteci si mergi "la ghici" pana dai de peretele de stanca. Daca urcusul devine prea dificil (noi am cam dat-o in via ferrata fara cablu 😅), inseamna ca ai gresit poteca si trebuie sa mai cauti. La "nari" se ajunge lejer, fara catarare sau efort exagerat.

Ca idee de orientare, Narile Varghisului si afla aproape opus de Pestera Meresti de mai devreme, putin mai in amonte. Ai mai jos o harta expert desenata cu traseul de urmat. 😁

Odata coborat de la "Nari", pe aceleasi zeci de poteci ce dau in traseu, mergi pe podete, pe langa pereti de escalada si pe langa scurte poteci ce duc la alte pesteri, mai mici sau mai mari.

In functie de cum preferi, poti continua traseul:
    • pe CA pana la poientita cu canton, de unde te poti intoarce pe acelasi traseu;
    • de la canton poti face dreapta si face returul pe cruce galbena [CG], pe deasupra cheilor, traseu ce iese undeva la jumatatea CA (vorbim imediat despre el);
    • de sus din CG poti face retur la tabara pe punct rosu [PR], dar acesta este un traseu lung, prin padure;
    • pe de la jumatatea traseului CA o sa gasesti intrarea in CG, traseu pe care il poti urma pana la canton si de unde poti intra din nou in chei pe CA
    Harta de nivel militar a traseelor din Chei

Noi ne-am plimbat doua zile prin chei, dar recomandat si cel mai usor este CA pana la canton, CG pana la belvedere si coborare in CG pana la tabara.

CG (cruce galbena)

Noi am facut CG de la jumatatea CA, in urcare destul de abrupta, pana la un platou cu cateva miliarde de flori, in toate culorile posibile, iar mai apoi am urcat pana la punctul de belvedere din dreapta potecii, unde am admirat peisajul si ne-am bucurat de compania unor tinere venite la o sedinta de selfie-uri 😒.

De la belvedere am coborat tot catre CA, asa ca restul traseului CG nu-l putem relata, dar probabil este traseu de padure, pe deasupra cheilor.

Odata strans cortul din Cheile Varghisului, am pus cap compas Cheile Tisitei, unde a trebuit sa cautam din nou loc de cazare.

Am ajuns la poarta cheilor undeva spre ora 14:00, pe o vreme ploioasa, asa ca a trebuit sa ne orientam repede si sa ne aruncam direct la vizita, urmand sa cautam loc de campare spre seara.

La poarta exista un camping ingradit, dar proprietarii asteptau un grup de copii si fiind an pandemic, nu ne-au putut acomoda si pe noi. Ne-au informat ca se poate campa si la poarta de acces, dar acolo sunt tomberoane si vin noaptea patrupede blanoase si mormaitoare, asa ca nu este indicat.

Taxa de acces probabil ca se colecteaza doar in perioade aglomerate, pentru ca noi nu am gasit cui sa platim.

Cheile sunt accesibile in mare parte datorita existentei unui vechi terasament feroviar, ce deservea o mocanita forestiera, construita la inceputul secolului 20. Acum au mai ramas doar cateva poduri in ruina si ocazional ceva asfalt, dar poteca este foarte buna.

Atentie! Traseul este unul foarte lung, cu durata mai mare de 10 ore, in caz ca vrei sa-l faci pe tot. De la sfarsitul traseului se ramifica numeroase poteci marcate catre muntii din jur. Planuieste tura in functie de obiective - plimbare, tunele, chei, urcare in munte, etc. Noi am reusit sa facem doar prima parte, prin cheile stancoase de la inceput, pentru ca altfel riscam sa ne intoarcem pe noapte.

TR (triunghi rosu)

Traseul TR incepe chiar de la poarta de acces in chei si parcurge o zona destul de lunga de padure deasa, cateva traversari pe podete de lemn si scari, zone stancoase cu pereti abrupti ce prezinta numeroase urme de desprinderi (asa ca ai grija la cap) si portiuni de pajiste, cu vegetatie inalta.

Ca si in Varghisului, in Cheile Tisitei sunt sanse sa dai peste animale salbatice, asa ca ai grija sa faci suficient zgomot pentru a te face anuntat din timp.

Din pacate in aceasta tura nu am ajuns la tunele, asa ca iti putem spune ca traseul pana la stana abandonata este foarte lejer, cu doar una - doua portiuni mai problematice, din cauza umezelii.

Dupa iesirea din traseu, am aruncat un ochi pe Google Maps si am gasit o zona de campare la doar 10 minute, in curtea cabanei Dorina. Forestierul pana acolo este in coborare, dar destul de lejer, daca mergi incet. Recomand sa cauti lemne de foc pe drumul pana acolo, pentru ca zona a fost "ciugulita" si de ultima scobitoare de catre turistii care campeaza in curte.

Masina o poti lasa in curte, la 2 pasi de cort, toaletele sunt curate, ai apa potabila si foisor unde sa mananci in caz de vreme rea.

In dreapta de intrare poti urca pe un deal cu o padure faina si cu belvedere in varf sau poti sa sari gardul si sa cobori pe malul Putnei, pentru cateva poze cu albia stancoasa.

Atentie! Multi incearca sa traverseze pe aici albia, pentru poze cu cascada, dar ai mare grija daca risti, pentru ca daca ai alunecat, nu prea ai sanse de supravietuire.

Cascada se viziteaza de pe malul opus Cabanei Dorina, coborand un drum destul de abrupt pana la parcare. Ai grija la urcare, pentru ca drumul este bine circulat si ai STOP! fix in rampa.

Din parcare ai de coborat 2 minute pe scari betonate, pana la o portiune cu gard, de unde poti admira intreaga cadere de apa.

La plecarea spre casa am trecut si pe la Mausoleul Marasti, la care se ajunge destul de greu, dupa ce traversezi un pod de lemn unde am crezut ca ne lasam masina. Stai linistit, doar arata subred. Am vazut si un Duster pe el si nu a cazut.

Accesul in curte nu ne-a fost restrictionat de nimeni, dar pentru vizita la interior trebuia sa sunam pe cineva si nu am mai stat.

Ultima oprire a fost la Mausoleul de la Marasesti, unde se poate intra de asemenea fara taxa, doar interiorul fiind accesibil contra unei sume modice - 8 lei parca.

Cam asa se incheie tura noastra "Varfuri si Cetati", devenita "Chei si Mausolee" datorita conditiilor meteo.

Ambele chei sunt foarte faine de vizitat pentru un weekend in natura si le recomandam cu drag, impreuna sau separat.

Follow #AFKDEWEEKEND for more!